T Bone Burnett och Robert Randolph i samarbete

“Since Robert Randolph’s been making his joyful noise, the distance between heaven and Earth has measurably narrowed.”—Los Angeles Times

Robert Randolph & The Family Bands nya album We Walk This Road, det första sedan Colorblind 2006, släpps 23 juni via Warner Bros. Records. We Walk This Road har producerats av legendaren T Bone Burnett, och fortsätter i samma Sacred Steel-tradition som Robert tidigare blivit hyllad för, bl a av New York Times som prisade “his rip-roaring virtuosity and his gift for making his instrument sing without a word.” Robert blir ofta även hyllad för sina liveframträdanden, som av Chicago Tribune omskrivits som “a spiritual celebration complete with audience participation and animated dancing”.

T Bone Burnett och Robert Randolph arbetade nära varandra genom hela inspelningen av We Walk This Road, och likt researchers betade de av årtionde efter årtionde i gamla musikarkiv, utforskandes 1900-talets amerikanska tradition. Sångerna de fann, från blues och rock till fältinspelningar och gospel, fick utgöra grunden för de 11 låtar som återfinns på albumet. We Walk This Road innehåller bl a “If I Had My Way” (featuring Ben Harper), “Salvation” (featuring Leon Russell), och tolkningar av Prince Walk Don’t Walk,” Bob Dylans Shot Of Love,” (featuring Jim Keltner, som spelar trummor på originalversionen) och John Lennons I Don’t Wanna Be A Soldier Mama” (featuring Doyle Bramhall II).

Randolph säger om albumet att: “T Bone and I drew a lot from the past while we were making this record, but I think it really is a record for these times. I think the fact that I, as a young guy who likes hip-hop and gospel, am reaching back into this rich history of American roots music will appeal to people who are fifteen, and people who are seventy-five years old. T Bone opened my eyes to great archival music. He’s a link between the past and the present.”

Robert Randolph finns med på Rolling Stones lista över de 100 bästa gitarristerna någonsin, och fick sitt genombrott med studioalbumet Unclassified som släpptes 2003. Albumet hyllades bl a i Washington Post, Entertainment Weekly och USA Today, och fångade Eric Claptons uppmärksamhet vilket ledde till att bandet bjöds in som hans förband på Erics turné. 2006 års Colorblind plockade upp där föregångaren slutade, och fick rosor från Vanity Fair, Associated Press och New York Times samt innehöll hiten “Ain’t Nothing Wrong With That,” som har använts i TV-programmen “Grey’s Anatomy” och “Undercover Boss,” såväl som i filmerna Stomp The Yard och The Game Plan. Nyligen fick Robert en Grammy-nominering i klassen “Best R&B Performance By A Duo Or Group With Vocals” för sitt samarbete med The Clark Sisters på låten “Higher Ground” från stjärnspäckade samarbetet på albumet Oh Happy Day.

Kontakta Jenny Schyttberg om du vill prata med Robert Randolph.

• rock
  • blues

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries.