Timbuktu släpper nya singeln ”Misstänkt” med Seinabo Sey och Beldina

Det här är tjugohundratalet o mycket har hänt men
 i Norge e jag svensk hemma e jag utländsk ye
Ja ni som vet vet
man vill ju rulla genom livet o endast bedömas på sin fethet
så många gånger jag blitt stoppad av polisen
fått misstänkta blickar när jag går in i butiker
o frågan jag möts av om och om igen igen
hej var kommer du från egentligen
mammas släkt e slaver farsans dom va slavar
men nu står jag här jag tror att jag stannar kvar va
född o uppvuxen i det mellanförskapet
kanske mina barns rötter kommer bryggadetgapet
inte sagt med bitterhet jag snackar verklighet
för den jag är definieras inte av ärftlighet
jag menar verkligen jag vet min hudfärg är vacker
precis som våran framtid kanske..

- Jason Diakité

Så går första versen i ”Misstänkt”, den nya singeln från Timbuktus kritikerrosade album ”För Livet Till Döden” som släpptes tidigare i år. Låten sätter toner till en känsla många i vårt land delar med Jason och rör vid ett ämne som när ett rasistiskt parti fått 13 % i riksdagsvalet, är mer relevant än någonsin. Ingen i Sverige fångar det på ett mer slagkraftigt sätt än Timbuktu.

Internationellt hyllade Seinabo Sey och Beldina Malaika har två av Sveriges starkaste röster just nu och lyfter refrängen  till en nivå som rör vid gospel. Beldina har varit en del av livekonstellationen i sommar och har fått låten att låta helt  fantastisk under sommarens spelningar.

Allt detta uppbackat av en beat signerad Chords och Collén, producenter som på egen hand kan mäta sig med de främsta i världen och som tillsammans gick ihop för att lägga grunden till vad Aftonbladet kallade “en storslagen hyllning till musik och hiphop. Och inte minst ett suveränt album”.

Det är politisk rap, känslosamt och både ur poetisk och teknisk aspekt på högsta nivå – Axel Björklund, DN

Lyssna på ”Misstänkt” på Spotify: http://open.spotify.com/album/6a8GZWPmLWWTUDsQ61yAro/00k6820Pw61q3wmrnunCxu

Efter en helt fantastisk turnésommar med spelningar i både Sverige och Norge bjuder vi på ett filmklipp med livebilder  från Malmöfestivalen i augusti där Jason och Damn! tackar för den här sommaren: https://www.youtube.com/watch?v=0PwANJkaxuI