WARNER-DOMINANS I MELODIFESTIVALEN 2020

De senaste åren har Warner Musics satsning på Melodifestivalen resulterat i att bolaget alltid haft flest bidrag i tävlingen. I våras hade Warner 13 bidrag och fortsätter nu sin satsning på tävlingen där man ställer upp med totalt 12 låtar 2020.

De senaste åren har Warner dominerat i tävlingen och haft stora framgångar med artister som John Lundvik, Nano, Måns Zelmerlöw, Margaret, Samir & Viktor, Mariette, Loreen, Sanna Nielsen för att nämna några. Förra året var det John Lundvik med sin låt ”Too Late For Love” som tog hem vinsten och erövrade topplistorna. Malou Prytz skrev historia som yngsta tävlande någonsin och tog sig direkt till final med hiten ”I Do Me”. Mohombis ”Hello” gjorde ett stort avtryck hos svenska folket och låg länge i toppen av listorna.

Bland Warners bidrag i Melodifestivalen 2020 finns det några kära återseenden i tävlingen. Vi ser Mohombi, Malou Prytz, Mariette, Dotter, Ellen Benediktson & Simon Peyron. Anis Don Demina debuterar denna gång som soloartist.

Dessutom tävlar Anna Bergendahl, Torsten Flinck och Sonja Aldén som alla tre är under distributionsavtal med Warner Music via bolaget Freebird Entertainment.

Utöver de återvändande artisterna presenterar Warner fyra spännande debutanter: Malmöartisten Paul Rey som är stadens näst mest streamade artist (efter The Cardigans) med över 100 miljoner streams. Klara Hammarström som vi känner igen från SVT-serien ”Familjen Hammarström” där vi följer hopp- och fälttävlansfamiljen under både vardag och tävling. Vi presenterar även debutanten och narkossköterskan Faith från Norrköping som ska framföra en låt skriven av bland andra Jörgen Elofsson (aktuell med Céline Dions album som ligger etta på Billboard).

- Vi har alltid satsat mycket på Melodifestivalen och på det sättet fått fram många nya artister och karriärer. Programmet är utan tvekan fortfarande Sveriges starkaste format för att lansera artister och låtar som gör avtryck på Spotify och radio, säger Robert Skowronski (A&R Director Giant/Warner) som tillsammans med Camilla Bjering von Zweigbergk har huvudansvaret för satsningen.

- Melodifestivalen är unik med sin bredd, sin öppenhet för alla genrer och åldrar och de resurser du får till ditt förfogande i form av professionalism i alla led. Musikunderhållnings-TV när det är som bäst och som verkligen kan göra skillnad för en artist och en låt, säger Camilla Bjering von Zweigbergk.