Warner Music Sweden presenterar ytterligare namn till Melodifestivalen 2014

Warner Music Sweden gör en storsatsning på Melodifestivalen 2014 och kan idag presentera ytterligare fem artister som är klara för tävlingen.

GÖTEBORG

CajsaStina Åkerström har funnits nära musiken sen barnsben men när fadern Fred gick bort 1985 så avbröt hon tillfälligt sin musikaliska karriär och utbildade sej till arkeolog. CajsaStina Åkerström återkom till artistlivet och skivdebuterade med eget material på 'CajsaStina' 1994, bl a ingick här hitlåten 'Fråga stjärnorna'. I september 2010 gav hon ut boken Du och jag, farsan, som är en uppgörelse med pappan men även med henne själv.

Nu är det tid för CajsaStina att debutera i Melodifestivalen. På den tredje deltävlingen är det dags att stå på scen med den egenskrivna låten "En enkel sång".

Ace Wilder är låtskrivartalangen som är född i Sverige men växt upp i USA. I tonåren flyttade hon tillbaka hit och det var här hennes musikkarriär startade. Hon blev en del av trion Paper Moon Dragon, men efter bandets splittring var Alice aktiv som internationell låtskrivare ett antal år innan hon valde att göra solokarriär. I Göteborg gör hon debut i Melodifestivalen med bidraget "Busy Doin' Nothin'". Hon har själv komponerat låten tillsammans med Linnéa och Joy Deb.

Oscar Zia kallades av många för Behrang Miri’s “hemliga vapen” när 16-åringen från Svedala tillsammans med LouLou Lamotte i fjol delade scenen med Behrang och bjöd in till ett riktigt “Jalla Dansa Sawa”-party. I år återvänder Oscar som solo-artist till Melodifestivalen 2014 med bidraget "Yes We Can"

Nu är Melodifestivalen förstås ett opolitiskt sammanhang, men när Fredrik Kempe tillsammans med David Kreuger (medlem i det ursprungliga Cheiron -gänget och en av männen bakom hits med Britney Spears, Westlife och Boyzone) skriver en låt som osökt för tankarna till ett omvälvande presidentval ligger förväntningarna självklart på topp. ”Yes We Can” är skriven av Fredrik Kempe, David Kreuger och Hamed "K-One” Pirouzpanah.

EKO är en låtskrivar-trio med norrländska rötter bestående av Anna Lidman, Hannes Lundberg och Michael Ottosson. Med låten ”Yellow” vann EKO 2013 års final i Sveriges Radios rikstäckande låtskrivartävling ”Svensktoppen Nästa”. Genom vinsten blev dem också garanterade en plats i Melodifestivalen 2014.

Medlemmarna själva beskriver deras musik som tung elektronisk retro-pop med norrländska referenser. EKO är idag oskiljaktiga och bästa vänner. Gruppens bidrag i Melodifestivalen heter ”Red” och den har de tre medlemmarna skrivit tillsammans med Linnea och Joy Deb

ÖRNSKÖLDSVIK

Josef Johansson, 20 år, är född i Göteborg men uppvuxen i Tunisien och Stockholm. Josef gjorde sin debut som sångare på souken (marknaden) i Tunisien vid sex års ålder och som 15-åring började han jobba som demosångare åt väletablerade musikproducenter i Los Angeles. Senaste året har han samarbetat med flertal producenter och låtskrivare i Sverige och detta resulterade i debutsingeln "Baby Baby" som spelades flitigt på radion i somras. Josef medverkade även på årets Rix FM Festival turné och har under hösten arbetat på sitt kommande album med bl. a. Orup.

2013 blev Josef Johansson även Ted Gärdestad-stipendiat och nu är det dags för debut i Melodifestivalen. Låten heter ”Hela Natten” och är skriven av Josef tillsammans med Peter Boström, Thomas G:son och Peo Thyrén.

• eko
  • ace wilder
  • josef johansson
  • melodifestivalen 2014
  • singel
  • live
  • pop
  • turné
  • konsert
  • melfest 2014
  • örnsköldsvik
  • oscar zia
  • cajsastina åkerström
  • göteborg
  • schlager
  • nytt

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.