​Primo Ciao Ciao samlar in pengar till förmån för WaterAid

Söndagen den 22 mars är det den årliga Världsvattendagen. Det uppmärksammar Primo Ciao Ciao på sina fem restauranger genom att den 16-22 mars anordna en insamling till förmån för WaterAid.

– Nästan 750 miljoner människor runt om i världen saknar tillgång till rent vatten. Vi på Primo Ciao Ciao bestämde oss för att dra vårt strå till stacken för att förändra den här situationen. Vi har satt upp ett väldigt konkret mål. Under veckan, vill vi tillsammans med våra gäster, samla in 15 000 kronor. Det kan räcka till att borra en brunn som kan förse 3000 människor med rent vatten, säger Elez Berisha, Primo Ciao Cioas ägare.

– Vi är oerhört glada för att Primo Ciao Ciao har valt att uppmärksamma den tysta pågående katastrof som brist på rent vatten innebär för en så stor del av världens befolkning. Insamlingen är ett fantastiskt sätt att visa att man med små medel kan göra stor skillnad för väldigt många människor, kommenterar Helene Brinkenfeldt, ansvarig för företagssamarbeten på WaterAid.

Under veckan går hela beloppet från försäljningen av Primos mineralvatten till WaterAids arbete för att alla ska få tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. Gästerna erbjudas även att lägga på fem kronor på notan.

Världsvattendagen instiftades av FN 1993 för att få människor i hela världen att uppmärksamma vikten av en hållbar förvaltning av världens vattentillgångar.

Om Primo Ciao Ciao
Primo Ciao Ciao är ett familjeföretag som funnits länge i Stockhom och har idag 5 restauranger. Menyn är italiensk med traditionella rätter och vedugnsbakade pizzor. www.primociaociao.com

WaterAid är en internationell oberoende organisation, som arbetar i 34 länder världen över. WaterAid förändrar varje år miljontals liv genom ökad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen. WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar. WaterAid påverkar beslutsfattare globalt och nationellt att öka prioriteringar och insatser för dessa grundläggande behov. Sedan 1981, har WaterAid gett över 21 miljoner människor rent vatten och sanitet. www.wateraid.se