”En perfect match” - WaterAid och Grundfos samarbetar för rent vatten till världens fattiga

Den globala organisationen WaterAid och det världsledande företaget Grundfos har tecknat ett femårigt samarbetsavtal med syftet att fler människor i världen ska få tillgång till rent vatten. Samarbetet förenar WaterAids mångåriga erfarenhet av att arbeta i världens fattigaste samhällen med Grundfos världsledande kunskap inom vattenteknik. ”En perfect match” säger WaterAid Sveriges generalsekreterare Cecilia Chatterjee-Martinsen.

WaterAid och Grundfos delar visionen om en värld där alla människor överallt har tillgång till rent vatten, och för att nå dit är det avgörande att organisationer och företag jobbar tillsammans. Genom samarbetet med WaterAid kommer Grundfos erbjuda rådgivning och utbildning om hur vattensystem och annan utrustning kan användas och underhållas i fattiga och marginaliserade samhällen. Både WaterAid och Grundfos kommer även arbeta tillsammans med att utveckla innovativa lösningar som förbättrar människors tillgång till rent vatten i samhällen där WaterAid verkar.

WaterAid Sveriges generalsekreterare Cecilia Chatterjee-Martinsen kommenterar:

– Vi är stolta och glada över att tillsammans med Grundfos kunna utveckla innovativa lösningar som förbättrar tillgången till vatten i några av världens fattigaste samhällen. Grundfos och WaterAid är verkligen en ”perfect match”. Detta samarbete kommer leda till att fler människor får hållbar tillgång till rent vatten.

Grundfos VD och Group President Mads Nipper kommenterar:

– Den vattenteknologi som vi använder kan göra stor skillnad genom att förse människor med hållbar tillgång till rent vatten. Vi har tekniken och kunskapen som behövs för att bekämpa den globala vattenkrisen, och därför har vi också ett ansvar att arbeta för att lösa dessa utmaningar. Genom samarbetet kan Grundfos och WaterAid tillsammans använda varandras styrkor och kompetens för att kunna nå fler människor med rent vatten.

Om den globala vattenkrisen

Idag saknar mer än 650 miljoner människor tillgång till rent vatten, och nästan 2,4 miljarder människor har inte tillgång till toalett, vilket får fruktansvärda konsekvenser. Varje år dör 315 000 barn under fem år i diarrésjukdomar orsakade av smutsigt vatten och dålig sanitet.

Ansvarfullt nyttjande av vattenresurser är också avgörande för hållbart företagande. I World Economic Forums senaste Global Risk Report rankas vattenkrisen som det största hotet de kommande tio åren. Det beräknas att varje krona investerad i rent vatten och sanitet ger fyra kronor tillbaka i förbättrad hälsa och ökad produktivitet.

Utöver att samarbetet mellan WaterAid och Grundfos kommer nå människor med rent vatten innefattar det även gemensamt påverkansarbete för att alla människor överallt ska ha tillgång till rent vatten inom år 2030, vilket världens länder har förbundit sig till genom FN:s nya hållbara utvecklingsmål.

Om Grundfos

Grundfos är världsledande inom avancerade pumplösningar och vattenteknologi. Företaget bidrar till global hållbarhet genom banbrytande teknik som förbättrar människors livskvalitet och bevarar miljön. Därför är hållbarhetsfrågor som ansvarsfullt vattenanvändande och vattenkvalitet en del av företagets kärnverksamhet. Grundfos har över 18 000 anställda i totalt 56 olika länder i världen. För mer information besök www.grundfos.com, följ @grundfos på Twitter eller besök deras sida på Facebook www.facebook.com/Grundfos/

Presskontakt Grundfos: Frank B. Winther, Senior Manager, Grundfos Group Communications, on fwinther@grundfos.com or +45 21 99 62 40.

• sanitet

WaterAid är en internationell organisation som arbetar för en bättre värld där alla människor har tillgång till rent vatten och sanitet. Organisationen förändrar varje år miljoner människors liv genom ökad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen. WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar, och påverkar beslutsfattare globalt och nationellt att öka prioriteringar och insatser för dessa grundläggande behov.

WaterAid har verksamhet i 37 länder och sedan starten 1981 har 23 miljoner människor fått tillgång till rent vatten och 21 miljoner fått tillgång till sanitet som ett resultat av WaterAids arbete. WaterAid finns i Sverige sedan 2009. För mer information, besök wateraid.se

• Varje år dör 315 000 barn av diarrésjukdomar orsakade av smutsigt vatten och bristande sanitet. Det innebär nästan 900 barn varje dag.
  • Över 650 miljoner människor saknar rent vatten.
  • Över 2,3 miljarder människor saknar grundläggande sanitet.
  • Varje krona som investeras i vatten och sanitet ger i genomsnitt fyra kronor tillbaka i ökad produktivitet och förbättrad folkhälsa.