Ge bort en julklapp som räddar liv

Ge bort en julklapp som förändrar liv i år. För bara 200 kronor kan du ge en person livslång tillgång till rent vatten och sanitet. Genom att ge bort vatten i julklapp via www.wateraid.se kan du ge människor förutsättningen till ett bättre och friskare liv.

Föreställ dig att du varje dag var tvungen att gå 6 kilometer för att hämta vatten till din familj. Det tar dig flera timmar. Tid som du istället kunde använt till att arbeta och tjäna pengar till din familj så att dina barn kan gå i skolan. Vattnet du mödosamt bär hem är inte rent och både du och dina barn blir ofta sjuka. Har ni otur får ni allvarliga infektioner som kan leda till döden. Så ser verkligheten ut för 768 miljoner människor runt om i världen. Men det går att förändra. Genom att stödja WaterAid bidrar du till att fler människor får tillgång till rent vatten och sanitet och därigenom förutsättningen till ett bättre och friskare liv.

Utan rent vatten hamnar människor i en ond cirkel av fattigdom och sjukdomar. Var 40 sekund dör ett barn av vattenrelaterade sjukdomar. Tillgång till rent vatten och toaletter tillsammans med kunskap i hygien bidrar till att hålla familjer friska, kvinnor och flickor säkra och att barn kan gå i skolan. Vatten förändrar allt!

När du köper rent vatten i julklapp från WaterAid får du ett gåvobevis som symboliserar ditt bidrag till rent vatten och ett pysselkit till en vattenflaska att ge bort. Julklappen köps enkelt på WaterAids hemsida, https://www.wateraid.org/se/stod-oss/donate#/ge-en-gva-nu/SEK/.

Fler julklappar som bidrar till WaterAids arbete:

Indiska
Glasskulptur i formen av en vattendroppe med några droppar vatten inuti. Droppen är designad av Ingegerd Råman som är en av Sveriges främsta glasformgivare.
Pris: 199 SEK varav 20 % går till WaterAids arbete med att skapa tillgång till rent vatten och sanitet.
Bild: Indiska
Mer information: http://indiska.com/se/Inredning/Dekorationer/EN-DROPPE-VATTEN/p/1000002578254

Vacker munblåst glaskaraff med tillhörande dricksglas designad av Ingegerd Råman som är en av Sveriges främsta glasformgivare. Karaffen rymmer ca 1 liter.
Pris: 499 SEK varav 20 % går till WaterAids arbete med att skapa tillgång till rent vatten och sanitet.
Bild: Indiska
Mer information: http://indiska.com/se/Inredning/Glas-%26-Porslin/BUBBLAN-CARAFE-L/p/1000002588260

Damernas Värld
Det ekologiska ljuset har en doft av frisk skogsluft från björk och tall. En perfekt julklapp till någon som vill ha lite extra vardagslyx samtidigt som du hjälper kvinnorna i Bangladesh.
Pris: 280 SEK varav 100 SEK går till WaterAid.
Bild: Damernas Värld
Mer information: http://premiumshoppen.se/web---ljus-white-forest-440609.aspx?title=DAV&category=nyheter

H&M
När du köper ett presentkort på H&M så går också en gåva till att förändra människors liv i slummen i Bangladesh, genom att ge dem tillgång till rent vatten och sanitet. För varje 100 kronor som ett presentkort laddas med så donerar H&M pengar till WaterAids arbete.
Bild: H&M
Mer information: http://www.hm.com/se/cleanwater

För mer information vänligen kontakta:

Cecilia Chatterjee Martinsen, Generalsekreterare WaterAid Sverige
08-677 30 20, cecilia.chatterjee-Martinsen@wateraid.se

För produktbilder vänligen kontakta:
Daniel Larsson, Prat PR
08-545 152 49, daniel.larsson@prat.se