Nu kan du runda upp hos Lindex för att fler ska få rent vatten

Mellan 23 – 30 augusti samlar Lindex in pengar till WaterAids livsviktiga arbete för att fler kvinnor i världens fattigaste samhällen ska få tillgång till rent vatten. Insamlingen sker genom att Lindex ber kunder runda upp sina köp, där summan som rundas upp skänks direkt till WaterAid. ”Med hjälp av Lindex och deras kunder kommer vi kunna nå fler kvinnor med rent vatten” säger WaterAid Sveriges generalsekreterare Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Sista veckan i augusti arrangeras Världsvattenveckan i Stockholm, en av de viktigaste veckorna på året för alla som engagerar sig för att fler människor i världen ska få tillgång till rent vatten, toaletter och hygien.

För att uppmärksamma Världsvattenveckan och bidra till att fler människor får rent vatten ber Lindex sina kunder att mellan 23 – 30 augusti runda upp sina köp i butik till förmån för WaterAid.

WaterAid och Lindex har ett mångårigt samarbete där Lindex exempelvis finansierar ett projekt i Bangladesh som ser till att invånarna i ett område där många textilarbetare bor får tillgång till rent vatten och toaletter. Läs mer om projektet här.

I kampanjen vill Lindex också särskilt uppmärksamma att brist på rent vatten påverkar kvinnor mer än män eftersom det i de flesta fall är kvinnors uppgift att bära och hämta vatten, och kvinnor har också ett särskilt stort behov av rent vatten vid förlossning och mens. Lindex kampanj bidrar därför till en mer jämställd värld där kvinnors möjligheter i livet förbättras.

Lindex hållbarhetschef Anna-Karin Dahlberg kommenterar:

– Både vattenfrågan och att stärka kvinnor är centralt för oss på Lindex. Kvinnor och vatten är sammankopplat på många sätt då kvinnor och flickor drabbas hårdast av brist på tillgång till rent vatten. Vi är stolta över vårt samarbete med WaterAid och Runda Upp, där vi tillsammans med våra kunder kan bidra till en mer jämställd värld,säger Anna-Karin Dahlberg.

WaterAid Sveriges generalsekreterare Cecilia Chatterjee-Martinsen kommenterar:

– Vi är så glada över samarbetet med Lindex och att de på olika sätt engagerar både kunder och medarbetare för att fler människor ska få rent vatten. Extra glada är vi över att de uppmärksammar varför rent vatten och toaletter är så viktigt för kvinnors rättigheter eftersom det är en så förbisedd jämställdhetsfråga, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Om Runda Upp

Kampanjen genomförs i samarbete med Runda Upp. Runda Upp ägs av Stiftelsen Runda Upp och drivs genom Runda Upp i Sverige AB. Idag är flera handelskedjor i Sverige anslutna såsom Lindex, Bauhaus och KappAhl. Tjänsten innebär i det här sammanhanget att kunder kan välja att runda upp sitt köp i butik och därigenom bidra ekonomiskt till en pågående samhällsinsats.

• Mode

WaterAid är en internationell organisation som arbetar för en värld där alla människor har tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. Organisationen förändrar varje år miljoner människors liv genom ökad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen. WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar, och påverkar beslutsfattare att nationellt och globalt öka insatserna för dessa grundläggande behov.

WaterAid finns i 34 länder och sedan starten 1981 har 28,2 miljoner människor fått tillgång till rent vatten och 28,2 miljoner fått tillgång till sanitet som ett resultat av WaterAids direkta arbete. Besök www.wateraid.se för mer information.

Följ WaterAid på Facebook

Följ WaterAid på Twitter

Följ WaterAid på Instagram

• Varje år dör ungefär 310 000 barn av diarrésjukdomar orsakade av smutsigt vatten och bristande sanitet. Det innebär runt 800 barn varje dag.
  • 785 miljoner människor saknar rent vatten.
  • 2 miljarder människor saknar grundläggande sanitet.
  • Varje krona som investeras i vatten och sanitet ger i genomsnitt fyra kronor tillbaka i ökad produktivitet och förbättrad folkhälsa.