Peter Örn ny styrelseordförande i WaterAid

Peter Örn efterträder Jan Eliasson som styrelseordförande för WaterAid i Sverige. Generalsekreterare Cecilia Chatterjee-Martinsen ser fram emot det nya samarbetet.

- Eftersom Peter varit styrelseledamot så känner han verksamheten och våra frågor väl, säger Cecilia. Peters erfarenheter och kunskaper tillsammans med hans engagemang i WaterAid och människors rätt till rent vatten och sanitet är en stor tillgång.

Peter Örn är konsult, föreläsare och författare. Han är ordförande i Delegationen för hållbara städer samt Samtrafiken AB. Peter Örn var tidigare bland annat chef för Svenska Röda Korset, för Riksteatern och för Sveriges Radio. Peter Örn är också författare till boken Ledare, utkommen på Libris förlag 2010.

- Det är med glädje, spänning och förväntan som jag efterträder Jan Eliasson som ordförande för WaterAid i Sverige. Tillsammans med de övriga i styrelsen och kansliet under ledning av Cecilia Chatterjee-Martinsen satsar jag på att stärka WaterAids arbete med att förse de allra fattigaste med rent vatten och sanitet. Vi vänder oss till Sida, företag och enskilda individer för att få stöd för vårt arbete.

• Bistånd