WaterAid engagerar arga kändisar i julkampanjen Arg Jul

Arg Jul önskar WaterAid tillsammans med skådespelerskan Sofia Helin, fotbollstränaren Janne Andersson, TV-profilen Anders ”Arga Snickaren” Öfvergård, bloggaren Anitha Schulman, journalisten Mian Lodalen och sångerskan Miss Li. Och de gör det till förmån för de 650 miljoner människor på jorden som ännu inte har tillgång till rent vatten.

Alla människor är beroende av vatten för att överleva, men trots det lever över 650 miljoner människor utan tillgång till rent vatten. Som en konsekvens av det dör 1 400 barn varje dag av sjukdomar som orsakats av smutsigt vatten. Idag är bristen på rent vatten ett av de största hoten mot barns hälsa, kvinnors rättigheter och samhällens utveckling.

WaterAids julkampanj Arg Jul bygger på den ilska och frustration vi känner över att miljontals människor fortfarande lever utan det mest grundläggande i livet. Det är något som måste förändras, men förändring sker inte av sig självt.

WaterAid om Arg Jul

Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare på WaterAid Sverige, förklarar tanken bakom kampanjen Arg Jul:

- Vi tror att alla människor någon gång har känt ilska över situationen i världen. Många blir arga när de tittar på något hemskt reportage på nyheterna, ser en fruktansvärd bild i tidningen eller får en jobbig historia berättad för sig. Vi på WaterAid är arga över att 1 400 barn varje dag dör för att de saknar tillgång till rent vatten och toaletter. Vi är arga över att flickor tvingas sluta skolan eftersom de måste lägga flera timmar varje dag på att hämta vatten, vatten som ofta är smutsigt och livsfarligt att dricka. Att människor blir arga över hur orättvis världen är tycker vi är bra, för ur ilska kan förändring födas. Och det är just det som är tanken med vår kampanj Arg Jul, att människor ska använda sin ilska över situationen i världen till att förändra den. Vi är övertygade om att världen går att förändra, men det går bara om vi gör det tillsammans.

Personer som önskar Arg Jul

Profiler som i samarbete med WaterAid kommer att önska Arg Jul är  skådespelerskan Sofia Helin, fotbollstränaren Janne Andersson, TV-profilen Anders ”Arga Snickaren” Öfvergård, bloggaren Anitha Schulman, journalisten Mian Lodalen och sångerskan Miss Li. Fler personer kommer också att tillkomma när kampanjen väl drar igång i december.

Sofia Helin

Sofia Helin, stjärnan i den hyllade TV-serien Bron och nybliven ambassadör för WaterAid, säger såhär om varför hon är med i kampanjen Arg Jul:

- När jag fick höra att 1 400 barn dör av smutsigt vatten, varje dag, så var det just arg jag blev. Hur går det inte att bli arg över att barn dör? Min nästa tanke var att det här är något som jag måste prata om, för jag tror inte så många känner till hur illa det faktiskt är. Jag hoppas att fler blir arga när de hör om denna tysta katastrof, och just därför vill jag önska alla en riktigt Arg Jul.

Janne Andersson

Fotbollstränaren i guldjagande IFK Norrköping, Janne Andersson, kommer också han att önska sina fans en Arg Jul i vinter.

- Som fotbollstränare är det mycket adrenalin i systemet och ibland blir jag arg, det kan handla om ett tveksamt domslut eller att mina spelare inte gör som vi har bestämt. Som människa blir jag inte arg lika ofta, men något som verkligen gör mig upprörd är att så många människor i världen inte har rent vatten att dricka, att så många barn dör av saker som går att förhindra. Det här måste vi göra någonting åt.

Anders Öfvergård

Arga Snickaren är väldigt tydlig med vad han tycker om att så många människor i världen fortfarande saknar tillgång till rent vatten.

- Jag tycker det är dåligt, nej fördjävligt, att vi inte har sett till att alla i världen kan få dricka rent vatten. Det är väl det minsta vi kan göra.

Anitha Schulman

Bloggaren Anitha Schulman har med egna ögon sett hur människor drabbas av att inte ha tillräckligt med vatten, och därför är det för henne en självklarhet att kämpa för att alla människor ska få tillgång till rent vatten.

- Jag har precis varit i Uganda och sett vilka konsekvenser bristen på en sådan självklarhet som rent vatten får för människor.

Mian Lodalen

Journalisten och författaren Mian Lodalen anser att vi alla måste agera för att se till så att alla människor får tillgång till rent vatten.

- Rent vatten är en grundläggande rättighet för varje människa. Att alla människor inte har tillgång till rent vatten är därför något vi talar för lite om. Nu har alla vi som har ynnesten att ha tillgång till obegränsat med vatten chansen att inte bara tala, utan också agera. Ge bort en ren julklapp i år, den kan rädda liv.

Miss Li

Sångerskan och artisten Miss Li tycker att det är en skam att barn dör för att de inte har tillgång till vatten och toaletter.

- Varje dag tar jag rent vatten i kranen som en självklarhet. Tyvärr är det inte så för alla människor på jorden. Det är en skam att tusentals barn ska behöva dö varje dag för att de inte har tillgång till just sanitet och rent vatten. Jag vill bidra, för tillsammans kan vi se till att alla barn på denna jord ska få leva och varje dag ha tillgång vatten som de inte blir sjuka av.

Företag

Också företag uppmanas att stötta kampanjen för att hjälpa fler människor få rent vatten. Företaget The Body Shop har bestämt sig för att som julklapp till sina anställa köpa rent vatten till världens mest utsatta människor. The Body Shops VD Cecilia Sahlin förklarar varför de har valt att köpa rent vatten som julklapp:

- The Body Shop är ett företag som alltid har siktat högre än att bara göra vinst, vi vill också vara en positiv kraft i samhället. Att som julklapp ge rent vatten till människor i världens fattigaste länder känns helt rätt för oss, och jag hoppas att fler företag vill göra samma sak.

Varje droppe räknas

Syftet med kampanjen Arg Jul är att uppmana företag och privatpersoner att ge bort rent vatten i julklapp genom att köpa ”vattendroppar” i WaterAids gåvoshop. Genom de bidrag som människor och företag gör kan WaterAid fortsätta jobba för att alla människor överallt ska få tillgång till rent vatten och toaletter. Det är julklappar som räddar liv.

Arg Jul önskar WaterAid.

Om situationen i världen

Vatten, sanitet och hygien är grundläggande för alla människors överlevnad, men trots det saknar 650 miljoner människor rent vatten och 2,3 miljarder tillgång till en toalett. Varje dag dör mer än 1 400 barn i sjukdomar som de har drabbats av på grund av brist på rent vatten, toaletter och hygien.

Rent vatten, toaletter och hygien har en positiv effekt på fattigdomsbekämpning, utbildning, sjukvård, ekonomisk utveckling och jämställdhet, och därför måste det prioriteras i allt utvecklingsarbete.

• vatten
  • kampanjer

WaterAid är en internationell oberoende organisation som arbetar i 37 länder runt om i världen. Sedan 2009 finns också WaterAid i Sverige. Varje år förändrar WaterAid miljontals liv genom ökad tillgång till rent vatten, toaletter och hygien i världens fattigaste samhällen. Organisationen samarbetar med lokala partners i utsatta samhällen för hållbara och långsiktiga lösningar. WaterAid påverkar beslutsfattare globalt och nationellt att öka prioriteringar och insatser för dessa grundläggande behov.

Sedan 1981 har WaterAid försett över 21 miljoner människor med rent vatten och över 18 miljoner har fått förbättrad tillgång till toaletter. För mer information, besök http://www.wateraid.se