WaterAids styrelse arbetar utan arvode

Debatten kring styrelsearvoden inom ideell sektor är just nu hetare än någonsin.

WaterAid Sverige har troligen en av Sveriges starkaste och mest namnkunniga styrelser inom ideell sektor. Ledd av Jan Eliasson, f.d. utrikesminister och ordförande i FN:s generalförsamling, flankerad av bland andra Anders Berntell från SIWI, Harriet Wallberg Henriksson från Karolinska Institutet och Peter Örn tidigare Röda Korset och Sveriges Radio. En styrelse som sammansattes vid starten av WaterAid Sverige och som arbetar helt utan arvode för WaterAids viktiga ändamål.

- Vi tycker det är viktigt att kunna vara raka och tydliga med våra givare och partners och vi går därför ut med denna notis. Vi värderar vår styrelse oerhört mycket. Deras engagemang och drivkraft har betytt och kommer fortsätta att betyda mycket för WaterAids verksamhet i Sverige framöver. Någon arvodering för våra styrelseledamöter har aldrig förekommit och kommer inte heller att göra det i framtiden, säger Per Stenbeck, generalsekreterare för WaterAid Sverige med en månadslön på 45.000 kr.

Vår styrelse består av:
Jan Eliasson, f.d. utrikesminister och ordförande i FNs generalförsamling
Anders Berntell, VD, Stockholm International Water Institute (SIWI)
Tomas Blomqvist, VD, Umeå Vatten och Avfall AB (UMEVA)
Johan Rockström, professor, chef Stockholm Environment Institute
Sven-Erik Skogsfors, f.d. VD Stockholm Vatten
Lena Treschow Torell, professor, preses Ingenjörsvetenskapsakademien
Harriet Wallberg Henriksson, professor, rektor Karolinska Institutet
Ulf Wickbom, journalist, författare, debattör och moderator
Peter Örn, konsult, fd VD Sveriges Radio, f.d. GS Röda korset

• wateraid sverige

WaterAids vision är värld där var och en har tillgång till rent vatten och sanitet. Läs mer på www.wateraid.se