Fler företag kan enkelt sänka sin energiförbrukning

Varför börjar inte fler företag att energieffektivisera sin verksamhet? Den frågan ställer jag mig efter att på senare tid ha besökt en rad företag runt om i Sverige. Inte minst när potentialen till besparingar i både energi och miljö är stor och den egna insatsen många gånger kan vara begränsad.

Ändå säger sig många vi pratat med tveka inför att energieffektivisera. Viljan finns nästan alltid men det är svårt när man inte vet var man ska börja. Flertalet av de som tvekar säger att det är svårt att överblicka vilka lösningar som ger effekt och var man ska börja. Oklarheten kring hur stor den totala potentialen är också tydlig och det finns en oro för kostnader förknippade med en investering i energieffektivisering. Det här är en bild som också framkommer i Veckans Affärers mycket intressanta rapport "Näringslivets Energirapport 2012" som kom för några månader sen. Det är tydligt att något behöver göras för att höja medvetandenivån bland framför allt små och mellanstora företag om de möjligheter som finns.

För energieffektivisering behöver inte vara komplicerat. Som företag behöver man inte ha all kompetens och kunna göra analysen själv. Det finns det andra som kan.

Ta oss på Wattguard som exempel. Vi hjälper alltid våra kunder med analysera deras energibesparingspotential när det gäller belysning. Vi ger ett tydligt beslutsunderlag som visar exakt hur mycket verksamheten sparar på att installera vår energibesparingstjänst. Helt utan kostnad. På så sätt behöver företagen inte själva ha kunskapen. De behöver bara fatta beslut på om den energieffektivisering som Wattguards lösning innebär ska göras eller ej. Ofta innebär det att fatta beslut om cirka 40 procents sänkt energiförbrukning, sparade material- och arbetskostnader och okomplicerad installation. Utan investeringskostnader. När den analysen väl är gjord brukar det vara ett enkelt beslut att fatta.

Nu hoppas vi att fler ska få upp ögonen för hur enkelt det kan vara att börja minska sin energiförbrukning. Det vinner alla på - både företag och samhälle. /Jan Flink, marknadschef Wattguard

• Hållbarhetsfrågor/CSR

• energieffektivisering