Villa Maria vinner fler priser och dominerar i Hawkes Bay

I helgen avgjordes Hawke's Bay A&P Mercedes-Benz Wine Awards, Nya Zeelands största regionala vintävling.

Villa Maria Reserve Hawkes Bay Chardonnay 2011 blev Cardonnay Champion och Villa Maria plockade även hem Best In Class bland viognierviner, för inte mindre än tredje året i rad.

Villa Marias chefsvinmakare i Auckland, Nick Picone, uttryckte sin lycka på en gång: Premiumchardonnay upplever just nu en pånyttfödelse vad det gäller popularitet och det är det vita vin som många vinmakare älskar att både göra och dricka. Därför är det här resultatet otroligt smickrande och vi sätter stor vikt vid att "få till det" med den här druvsorten. Vi ser Hawkes Bay som en den huvudsakliga regionen för att göra bra Chardonnay från Nya Zeeland och vi är överlyckliga över att vår Hawkes Bay Reserve har blivit utnämnd till regionens främsta exempel. Det här är resultatet av kvalitativa vingårdar och ett enträget arbete från våra vitikulturister och vinmakare som återigen får våra chardonnayviner till toppen.

Fondberg som importerar vinet till Sverige tar beskedet om utmärkelsen med ro och glädje. Vi vet vilken kvalitet som Villa Maria levererar och vilket arbete de lägger ner på att skapa kvalitetsviner. För oss är det en fröjd att få representera ett sådant varumärke och sådana viner, vi vet att Villa Maria är både historien och framtiden vad det gäller Nya Zeeland och det här är ytterligare ett uttryck för det, säger Lucas Spinnars produktchef på Fondberg.

Till Sverige kom i September en begränsad mängd av 2010, det mesta såldes på en gång men ett fåtal flaskor finns kvar i några systembolagsbutiker. Artikeln har nummer 97046 och kostar 149 kronor. I samma lansering släpptes också ett begränsat antal flaskor Hawkes Bay Gimblett Gravels Syrah 2007, 199 kronor, artikelnummer 97041.

• nya zeeland
  • villa maria