Air New Zeeland Wine Awards - Mer än bara rent guld

Air New Zealand Wine Awards – More than just Pure Gold

Air New Zeeland Wine Awards är ett riktmärke för kvalitet i den Nya Zeeländska vinindustrin och än en gång har Villa Maria gått därifrån med storslam. Inte mindre än 11 Pure Gold-medaljer kammades hem.

Det är landets mest berömda vintävling och den har skett årligen i över 30 år. Domarbasen Michael Brajkovich (Master of Wine) passade på att beskriva standarden i tävlingen som "outstanding". Brajkovich tillsammans med 26 stycken vinexperter från hela världen betygsatte 1552 olika viner och delade totalt ut 112 stycken guld. Den 22 november kommer trofévinnarna att presenteras vid en prisutdelningsceremoni i Hawkes Bay.

I sex olika vinsitlar lyckades Villa Maria ta guld: Pinot Noir, Syrah, Albarino, Riesling, Chardonnay och dessertvin. Fyra Chardonnay från Reserve och Single Vineyard-serierna knep guldmedaljer vilket visar på Villa Marias genomgående höga kvalitet och förmåga att hantera druvsorten som har en speciell plats många Kiwihjärtan.

Alastiar Maling MW, General Manager of Wineries på Villa Maria kommenterade utmärkelserna:

"Jag här överväldigad av att se hur många olika vinstilar och regioner vi lyckas vinna gulmedaljer från: Auckland, Gisborne, Hawkes Bay och Marlborough. Sedan är det så klart en ynnest att få guld för vår allra första Albarino. Ett mycket gott resultat för hela teamet bakom Villa Marias viner".

Dessa viner lyckades ta guld åt Villa Maria:

 Villa Maria Cellar Selection Marlborough Dry Riesling 2013

 Villa Maria Reserve Marlborough Dry Riesling 2012

 Villa Maria Reserve Hawkes Bay Chardonnay 2013

 Villa Maria Single Vineyard Taylors Pass Chardonnay 2013

 Villa Maria Single Vineyard Ihumatao Chardonnay 2012

 Villa Maria Single Vineyard Taylors Pass Chardonnay 2011

 Villa Maria Reserve Marlborough Noble Riesling Botrytis Selection 2013

 Villa Maria Reserve Marlborough Pinot Noir 2013

 Villa Maria Single Vineyard Southern Clays Pinot Noir 2012

 Villa Maria Cellar Selection Hawkes Bay Syrah 2013

 Villa Maria Cellar Selection Gisborne Albariño 2014

• nya zeeland
  • ekologiskt vin
  • new zeeland wine awards
  • marlborough
  • hawkes bay
  • pinot noir
  • chardonnay
  • riesling
  • albarino

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Binderer S:t Ursula, Les Grand Chais de France, Quintay, Familia Zuccardi, Killerby, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.