Cartron Kirsch - Körsbärsdestillat till Systembolagshyllan

Nu lanseras Cartron Kirsch, det första körsbärsdestillatet i Systembolagets fasta sortiment. I kontinentala Europa finns en stark tradition av fruktdestillat och nästan varje land har sin egen variant. I Tyskland kallas de ofta för Obstler, i Österrike Edelbrand, Palenka i Tjeckien och Slovakien, och i Frankrike Eau de Vie. Oftast dricks de rent efter maten som, digestif i ett glas med kupa, eller över en isbit i ett selterglass. För den lekfulle drinkmästaren är det också en spännande ingrediens i cocktails.

Variationerna är många och när fruktdestillat är producerat av en viss frukt och från ett visst område kan det också ha ett eget namn. Tysklandskännaren är bekant med Kirschwasser gjort på körsbär och balkanresenären har träffat på Slivovitz gjort på plommon, båda faller inom samma kategori sprit som i Frankrike ofta benämns som Alcol Blanc.

Körsbären till Cartron Kirsch skördas när de är fullmogna, nästan till sprickningsgränsen fulla med socker och välutvecklade smaker. Stjälkarna, eller svansarna, som de kallas sorteras bort för att undvika oönskad bitterhet. Skörden är en blandning av vilda och odlade körsbär vilket bidrar till komplexiteteten. Det är en krävande produkt och inte mindre än 10 kg körsbär går åt till en liter färdig Kirsch. Under jäsningen som pågår i 25 dagar rörs körsbären om dagligen. Destillationen sker i traditionella kopparpannor och den erfarna destilleraren avväger noga vilka delar av produkten som får vara kvar; den sista delen (”Svansen”) och den första delen (”Huvudet”) ska bort så att endast ”Hjärtat” blir kvar. Spriten tappas sedan upp på stora korgklädda glaskärl som kallas för demijohns för lagring. Den färdiga produkten är alltid en blandning av kirsch med olika åldrar och endast erfarenhet och ett gott smaksinne kan hitta den rätta balansen.

Den klara vätskan är närmast lysande klar och doftar, något eldigt, aromatiskt av körsbär och blommor. Smaken är ren och torr men rik och fruktig med toner av bittra och sura körsbär.

Joseph Cartron är beläget Nuits-Saint-Georges i hjärtat av Bourgogne. Firman grundades 1882 av Joseph Cartron och grunden i produktionen är fruktlikörer där inget annat än de bästa råvarorna används. Creme de Cassis, och andra crème-bär likörer som har en lång tradition i Bourgogne är den största grundstenen. Nästan lika stolt är man dock över produktionen av Alcol Blanc och utöver Kirsch innefattar portföljen bl.a. Marc, Vielle Prune och Poire Williams.

Cartron Kirsch 700 ml 45% alk
Art nr 211 - 299 kr

• nyhet
  • kirsch
  • difestif
  • alcol blanc
  • cartron

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.