Cave de Tain väljer Fondberg

Precis nedanför en av vinvärldens mest ikoniska platser, Colline de l’Hermitage, Hermitageberget ligger vinproducenten Cave de Tain l’Hermitage. Totalt sett kontrollerar majoriteten av all produktion av Crozes Hermitage och omkring 30% av all Hermitage. Således har man ett enormt urval att välja bland. De senaste åren har man också satsat hårt med stora tekniska investeringar, de nya vineriet som kostat drygt 10 miljoner euro håller spetsteknologisk högklass. Som ett ofrånkomligt resultat har det lett till ytterligare kvalitetsförbättringar och Decanter’s Andrew Jefford, lämnar förvisso frågan obesvarad, men frågar sig om inte Cave de Tain är Frankrikes bästa kooperativ.

Vin-oraklet Jancis Robinson, sträcker sig ett steg längre och säger att det är ett av Frankrikes allra bästa kooperativ, men också en av de bästa producenterna i Norra Rhone. Nu väljer Cave de Tain Fondberg som importör i Sverige.

Vi är mycket entusiastiska över att inleda ett långsiktigt samarbete med Cave de Tain. De har en fantastisk kvalitet, som tack vare stora volymer också har en styrka i sin stabilitet, säger Lucas Spinnars på Fondberg. Han fortsätter, vi tror på Norra Rhone, det är ett av världens överlägset bästa vinområden sett till odlingsförutsättningar, samtidigt kostar vinerna sällan mer än en bråkdel av sina motsvarigheter i Bourgogne eller Bordeaux. Förr eller senare kommer marknaderna att förstå det på riktigt.

Redan nu i helgen går det att prova Cave de Tain Crozes Hermitage på Franska Vindagen på Grand Hotell i Stockholm. Vinet finns också på Systembolaget med artikelnummer 2815 och kostar 125 kronor. I nuläget är övriga viner reserverade för restaurang eller privatimport.

Fondberg är en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Ferngrove, Jackson Family Estates, Azienda Vinicola Farina, Domaine Vacheron och Svensk Vodka märks.