Champagne Taittinger investerar i engelskt mousserande vin genom köp av vingårdsmark i Kent

Taittinger blir i och med detta köp det första champagnehuset som investerar i engelsk vinindustri.

Champagne Taittinger lanserar idag Domaine Evremond, ett samarbete mellan champagnehuset och deras brittiska importör Hatch Mansfield samt privata investerare. Detta är första gången ett champagnehus investerar i England med syfte att producera högklassiga mousserande viner från England.

Köpet omfattar 69 hektar jord i Stone Stile Farm i Kent. Fyrtio av dessa hektar kommer att planteras med vinrankor av chardonnay, pinot noir och pinot meunier for att producera engelskt mousserande vin.

Pierre-Emmanuel Taittinger, president på Champagne Taittinger, uttalar sig om samarbetet:

“Vi har övervägt att skapa ett fransk-brittiskt projekt tillsammans med våra kära vänner i Storbritannien under flera års tid. Denna satsning, som bygger på de värden vi delar med Hatch Mansfield och Patrick McGrath MW, Managing Director på Hatch Mansfield, kommer skapa något unikt och visa vår uppskattning för Storbritanniens stöd till Champagne – Storbritannien är Taittingers exportmarknad nummer ett.

Vi tror att vi kan producera högklassiga mousserande viner från England genom att dra nytta av vår 80 år långa erfarenhet av vinmakning. Vårt mål är att skapa något extraordinärt i Storbritannien.

Vår familj har redan rönt framgångar genom att plantera vingårdar i USA 1987 när Domaine Carneros by Taittinger lanserades, vilket är en satsning med familjen Kopf från vår amerikanska distributör Kobrand Wine & Spirits. Vi hoppas på att upprepa denna framgång i Storbritannien sida vid sida med Hatch Mansfield.

Vår familj har starka band till Kent genom min far, Jean Taittinger, som skapade en länk mellan Canterbury och Reims som vänstäder för 45 år sedan då han var borgmästare i Reims (1959-1977). Därför ser jag fram emot att stärka dessa band med Kent och med Storbritannien när vi nu tar steget in i detta projekt.

Domaine Evremond är ett samarbete mellan Champagne Taittinger, Hatch Mansfield Ltd och vänner. Det reflekterar den fristående, familjefokuserade filosofin som delas av båda företagen.“

Domaine Evremond bär sitt namn från Charles de Saint-Evremond (1614-1703), en fransman och ambassadör för champagne, som bidrog till populariteten av champagne under Charles den II:es hov. Han var en poet, epikurier och litteraturkritiker som är begravd i Poets’ Corner i Westminster Abbey. Pierre-Emmanuel Taittinger, som är passionerad om historia, namngav Domaine Evremond till minne av Charles de Saint-Evremond.

• champagne
  • frankrike
  • taittinger
  • champagne taittinger
  • england
  • kent
  • mousserande vin
  • evremond
  • domaine evremond
  • vinindustri
  • mousserande
  • hatch mansfield

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.