Champagne Taittinger serveras på Nobelfestligheterna för sjätte året i rad

Champagne Taittinger och We & Wine har återigen fått hedersuppdraget att leverera champagnen till årets Nobelfestligheter. Familjen Taittingers ädla bubblor är ett återkommande inslag i glasen hos gästerna på Nobelbanketten sedan 2014. I år får gästerna i Blå Hallen njuta av Taittingers Folies de la Marquetterie, som serveras till förrätten.

Ordet”marquetterie” betyder intarsia, konsten att sammanfoga trä i olika färger till mönster och utsmyckningar på möbler. Precis som intarsia är en kombination av olika typer av trä och färger, så har ordet ”folie” två olika betydelser. ”Folie” kan beskriva ett mycket brant område land. Det kan också betyda ”galenskap”; och kanske kan man kalla det en typ av galenskap att plantera vinrankor på ett så brant område som det som omgärdar slottet Marquetterie.

Slottet har en djupt personlig betydelse för familjen Taittinger. Det var här Pierre Taittinger först kom i kontakt med champagnehuset, som då hette namnet Forneaux-Forest, under första världskriget. Under mitten av 1930-talet återvände han till regionen och köpte både champagnehuset och slottet. Än idag är Champagne Taittinger ett av få större champagnehus som ägs och drivs av familjen vars namn pryder etiketten.

Folies de la Marquetterie är en hyllning både till slottet Marquetterie och till familjen Taittingers historia; en champagne som skapades från de rankor av chardonnay och pinot noir som växer på de branta sluttningarna runt slottet. När vingårdarna skiftar i färg på hösten, påminner de olika nyanserna av chardonnay och pinot noir om de färger som finns i intarsia, det vill säga, ”marquetterie”…

Kombinationen av arbete och njutning, liksom förnuft och galenskap, återfinns i champagnen Folies de la Marquetterie. Den subtila kraften av pinot noir bidrar med struktur och smakrikedom till vinet, och chardonnay ger lätthet och elegans. En tredjedel av vinet jäser och vilar några månader på stora, gamla ekfat – vars färg faktiskt liknar väggpanelerna inne på slottet…

Folies de la Marquetterie är gjord av 45% chardonnay och 55% pinot noir, vilket representerar andelen vinrankor av vardera druvsort som är planterade runt slottet, därifrån druvor fortfarande skördas. Endast första pressningen används, och alla vingårdar har samma låga skördeuttag för att försäkra sig om en cuvée av exceptionell kvalitet, varje gång den produceras. Slutligen vilar champagnen minst 5 år på jästfällningen innan den ser dagens ljus.

I år är denna ”galenskapens” dryck Årets Nobelchampagne.

Folies de la Marquetterie har en djupgul färg med gyllene stråk och fina bubblor. Vinet har en generös, fruktig doft av persika, aprikos, brioche and vanilj och en fyllig karaktär med lätta inslag av fat.

Folies de la Marquetterie kan beställas via Systembolaget, #81232, 659 sek, 750 ml, 12,5% alk/vol. Under december månad kan leverans ta upp till 14 dagar.

• marquetterie
  • folies
  • gastronomi
  • nyhet
  • frankrike
  • nobelchampagne
  • nobel
  • taittinger
  • champagne

We & Wine en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

We & Wine representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Jackson Family Estates, Azienda Vinicola Farina, Domaine Billaud-Simon och Terreno märks.