Chateau Laroque väljer Fondberg som svensk partner

Fondberg fortsätter sin satsning på Bordeaux och tar över distributionen för Chateau Laroque i Sverige. Chateau Laroque är ett Grand Cru-klassificerat slott från St Émilion med anor från 1100-talet.

"Vi upplever ett allt större intresse för Frankrike och de klassiska vinregionerna kommer tillbaka. Bordeaux är kanske den mest klassiska av dem alla och vi valde att för några månader sedan börja arbeta med den anrika Bordeaux-negocianten Dulong. Att ta detta ett steg till och att ett klassificerat slott av den här digniteten valt oss som svensk samarbetspartner känns inte bara som en stor förmån utan också helt rätt i tiden", säger Lucas Spinnars produktchef på Fondberg.

Grunden till Chateau Laroque lades på 1100-talet men bortsett från det runda tornet som återstår från den tiden är det byggt på 1700-talet. 1900-talets början präglades av krig som drabbade Bordeaux svårt och det tjusiga bygget började förfalla och vinproduktionen upphörde helt. 1935 köptes dock slottet upp av familjen Beaumartin och det blev startpunkten för en ljus framtid. 1962 planterades hela 40 hektar vingårdar om och sedan Bruno Sainson blev Estate Manager 1982 har hela verksamheten präglats av en konstant jakt på perfektion.

Chateau Laroque är den största egendomen i St Émilion med hela 61 hektar sammanhängade vingårdar. Det är dock bara omkring 27 hektar, de äldsta rankorna och de bästa lägena som används i produktionen av Chateau Laroque St Émilion Grand Cru Classé. Vingårdarna är planterade med 87% Merlot, 11% Cabernet Franc och 2% Cabernet Sauvignon.

Chateau Laroque kommer att finnas till försäljning av Fondberg från och med början av 2014.