Chile möter Beaujolais i Creole - exklusiv lansering från Fondberg och Viña Morandé

Creole är inte ett av vinerna ur Morandés vanliga serie: det är ett unikt vin som skapats i det lilla vineriet som ligger i samma byggnad som House of Morandé. House of Morandé är en liten oas en knapp timme från Santiago, ett boutique-vineri där limiterade upplagor av olika viner huserar, tillsammans med lokalbryggt öl och en restaurang. Runt huset växer de tidigare övergivna rankorna pinot noir som idag används med stor framgång i vinet Despechados och i vineriet står en handfull äggformade cementtankar där olika konceptviner skapas.

Ricardo Baettig är chefsvinmakare på Morandé och van vid att jobba med stora serier av viner för exportmarknaden. Men när han fick chansen att skapa Creole, kunde han släppa alla tankar på att göra ”praktiska” viner anpassade för export och istället göra något kreativt där bara hans egen fantasi satte gränserna. Han tog sig långt ut på landsbygden, till Itatadalen.

”Jag är uppvuxen på landet och har alltid känt mig hemma där” säger Ricardo. Och som son till en agronom och barnbarn till en farmakolog kunde jag inte bli annat än vinmakare!”

Ricardo letade idogt efter druvor av rätt kvalitet till Creole och hamnade slutligen hos Don Agustín i byn Quilo, en lokal odlare som har en 7 hektar stor vingård med druvor i just den stil som Ricardo letade efter till sitt vin. Ricardo och Don Augustín kom överens om inköp av cinsault och país-druvor. Cinsault kallas i det här området, där havsluften håller området relativt svalt, för ”cargadora” (”bärare”) tack vara sin stora produktion och motståndskraftighet mot sjukdomar. De tunga druvklasarna når ofta hela vägen ner till marken. País-druvorna kommer från Melozal, en by med torrare och varmare klimat.

Hos Don Augustín skördas druvorna tillsammans med hela familjen och alla grannar, och eftersom Ricardo skulle köpa druvorna var det naturligt att även han var med och skördade. Efteråt bjöd Don Augustín alla på en stor måltid, liksom gästvänligheten bjuder i området. Men när Ricardo skulle köra iväg med druvorna och sa till Don Augustín att betalningen skulle ske till hans bank inom några dagar, blev Don Augustín mycket illa berörd. Betalningen ska ske i kontanter samtidigt som druvorna hämtas, punkt slut. Ricardo fick helt enkelt köra till närmsta stad och ta ut kontanter på banken, för att kunna betala på plats och köra sina druvor till vineriet. På etiketten på det färdiga vinet är historien avbildad med bilden av Ricardo som betalar Don Augustín för druvorna, med lastbilen som väntar i bakgrunden.

Trots den initiala skepsisen har Ricardo och Don Augustín en nära relation idag – och Ricardo ser alltid till att komma hungrig till Quilo, eftersom Don Augustín alltid insisterar på att bjuda på mat med hela familjen när han kommer.

Ricardo har inspirerats av Beaujolais i tillverkningen av Creole, eftersom han anser att país vinifieras bäst med kolsyrejäsning – en tillverkningsmetod som även lämpar sig väl för cinsault. Därför har båda druvsorterna genomgått samma vinifiering, men åtskilda: cinsaultdruvorna (85%) jästes i äggformade cementtankar och paísdruvorna (15%) i franska ekfat, innan det färdiga vinet lagrades i fem månader på fransk ek. På så vis får vinet en lätt, men mycket fruktig stil.

Ordet ”creole” beskriver något som uppstått i mötet mellan olika kulturer och språk. Vinet Creole är ett möte mellan olika druvsorter och mellan det typiskt chilenska och det europeiska. Druvan país kallas för övrigt även criollo på spanska, vilket översätts till ”creole” på engelska.

Creole 2015 lanseras den 3:e juni i en limiterad upplaga om 360 flaskor för 179 sek. # 92130

• tse
  • exklusiv
  • chile
  • morandé
  • creole
  • maj
  • lansering
  • rött vin
  • país
  • kolsyrejäsning
  • cinsault

Fondberg är en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.