Den 2:a sepember lanserar We & Wine: Basilisco Teodosio Aglianico del Vulture 2017 i fasta sortimentet på Systembolaget.

We & Wine lanserar den andra september vulkaniskt rött vin på druvan aglianico från Basilisco.

Basilisco grundades under tidigt 1990-tal med ambitioner att göra moderna viner i ett av de mest klassiska områdena i södra Italien. 2011 köptes vineriet upp av vinhuset Feudi di San Gregorio och startade sin ekologiska omvandling.

Idag odlar man 25 hektar vingårdar liggande på vulkanen Monte Vultures sluttningar på 450-600 meters höjd. Här odlas främst aglianico men även en del av den gröna druvsorten fiano. Vulkanens jordar är oerhört mineralrika vilket avspeglar sig i vinerna. Tack vare att vingårdarna ligger på högre, höjd, med varma dagar och svala nätter når man en extra bra mognadsbalans i druvorna.

Idag styrs Basilisco av Viviana Malafarina och Pierpaulo Sirch. Viviana ansvarar för vinmakningen för att vinet på bästa sätt ska återge områdets unika terroir och Pierpaulo ansvarar för att vingårdarnas frukt ska nå sin fulla potential.

Vinerna karaktäriseras av struktur, mörk frukt och elegans i sin vulkaniska expression och vinifieras i ekfat och rostfria ståltankar. Teodosio kan konsumeras i sin ungdom men blir bara bättre av 5-10 års lagring.

2017 Basilisco Teodosio Aglianico del Vulture
Artnr: 2458, 750 ml, 14,5% abv. 99 kr.

We & Wine en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

We & Wine representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Ferngrove, Jackson Family Estates, MGM Mondo del Vino, Azienda Vinicola Farina, Domaine Vacheron och Svensk Vodka märks.