Dubbellansering från topproducenten Billaud Simon

Billaud Simon är en av stjärnorna i Chablis och den 1 september lanseras två premier cru viner i Systembolagets exklusiva sortiment: Billaud Simon Premier Cru Montée de Tonnere 2010 samt Billaud Simon Premier Cru Mont de Milieu Vielles Vignes 2010. Båda vinerna finns tillgängliga för de svenska konsumenterna för 249 kronor.

Bernard Billaud lämnade Chablis när han var 18 år för att studera konst i Paris. Kanske är det konstnären i honom som talar när han säger att det krävdes att han lämnade Chablis för att kunna komma tillbaka och förstå det på riktigt. Han säger att egendomarna producerade bra vin redan tidigare, men då hans far som ville utveckla kvaliteten ytterligare inte hade den teknologi som krävdes, blev det först 1991 som vineriet genomgick en ordentlig uppfräschning. Kvaliteten lät inte vänta på sig och filosofi där moderna tekniker för vinmakning ska verka sida vid sida tillsammans  med traditionella idéer präglar produktionen.

Samtidigt som dessa två mer exklusiva viner i klart begränsad kvantitet görs tillgängliga lanseras också Billaud Simon Chablis Tête d’Or i det fasa sortiment efter att ha kvalificerat sig från Systembolagets beställningssortiment. Billaud Simon Tête d’Or är förstasorteringen ifrån kvalitetsklassen Chablis och kommer från 35-55 år gamla vinstockar.

”Att samtidigt få lansera 3 stycken så här högklassiga viner från Billaud Simon känns fantastiskt roligt” säger Oliver Larsson Regnström, produktchef på Fondberg. ”Vi har framgångsrikt sålt Billaud Simons viner på restaurang under ett par år nu med mycket bra respons från gästerna. Att de nu
uppmärksammas med exklusiva listningar och att vi faktiskt också kvalificerat ytterligare ett vin till det fasta sortiment är jätteroligt” fortsätter han.

• gastronomi
  • billaud simon
  • premier cru
  • chablis
  • frankrike

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Piccini, Binderer S:t Ursula, Gerard Bertrand, Villa Maria, Quintay och Svensk Vodka märks.