Ekologisk nyhet på Systembolaget från hyllade producenten Zuccardi

Fondberg lanserar den 1:a juni ett nytt, ekologiskt vin från det argentinska familjeföretaget Zuccardi på Systembolagets fasta sortiment; Zuccardi Serie A Bonarda Organic.

Zuccardi Serie A Bonarda Organic är unikt i Sverige då det är det enda vin gjort endast på druvsorten bonarda. I Argentina är det dock mycket vanligt - bonarda är den näst mest planterade röda druvan i Argentina. Druvsorten mognar sent och kräver mycket sol under växtsäsongen, något som den får i överflöd i det torra ökenklimatet i Mendoza där Zuccardi har sina vingårdar.

Familia Zuccardi grundades av Alberto Zuccardi på 60-talet och drivs idag i andra och tredje generationen i form av José Alberto samt barnen Sebastián, Miguel och Julia. Idag, 50 år senare, är det Argentinas största familjeägda vinproducent och en av landets mest hyllade. Deras toppviner omnämns som några av landets allra bästa och Sebastián Zuccardi, som leder vinmakarteamen inom företaget, blev nyligen utnämnd till Årets vinmakare i Argentina av vinskribenten Tim Atkin.

Med devisen ”Keep your feet on the ground, but your eyes on the stars” har familjen som målsättning att tillhöra de främsta i landet vad gäller högkvalitativa viner i kombination med ett hållbart jordbruk. De har i över 15 års tid jobbat med ekologisk konvertering av sina vingårdar – idag är 200 hektar vingårdar ekologiskt certifierade - och det här vinet är inget undantag. Redan idag finns två andra ekologiska viner från producenten tillgängliga på Systembolaget: Vida Orgánica Torrontés (6587, 66 sek) och Zuccardi Organic Viognier (6059, 92 sek).

Druvorna till Zuccardi Serie A Bonarda skördas för hand och har endast lagrats på ståltank för att få ut maximal fruktighet och de mjuka tanniner som är bonardans kännetecken. Det har en mycket fruktig, ungdomlig smak och doft som domineras av björnbär, körsbär och hallon med inslag av viol och en touch svartpeppar.

Den fruktdominerade smaken och låga strävheten gör det till ett flexibelt val till mat – det passar utmärkt både till lättare pastarätter, kyckling eller lamm- eller nötkött. Varför inte till grillbuffé, med olika typer av kött, grönsaker och söta eller kryddiga glazer?

Zuccardi Serie A Bonarda Organic 2015 lanseras på Systembolagets fasta sortiment den 1:a juni och kostar 80 sek (750 ml, 13% alc/vol). Artikelnummer 6588.

• nyhet
  • argentina
  • zuccardi
  • ekologisk
  • lansering
  • 1 juni
  • bonarda
  • rött vin
  • 6588

Fondberg är en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.