”Ett vin mjukt som sammet” - We & Wine lanserar chilenskt konceptvin från Morandé Adventure

Aterciopelado är ett av vinerna ur Morandé Adventure – ett boutique-vineri beläget en timme söder on Santiago i Chile, där vinmakarna inom Grupo Bélen får fria händer att göra viner som svämmar över av kreativitet och skaparglädje. Aterciopelado är sannerligen ett vin som tar ett koncept till sin spets!

Nostalgin till 1960-talet, där den rustika druvan país möter malbec, som även kallats ’terciopelo’ (sammet) tack vare sin mjuka och sammetslika struktur, har inspirerat vinmakare Jorge Martínez till Aterciopelado. Han har blandat 80 % país och 20 % malbec från Melozal i området Secano Interior, och jäst dem tillsammans i råa, äggformade cementtankar. En ungdomlig, fruktig stil ackompanjeras av den sammetslika strukturen från svunna tiders viner i Aterciopelado 2017, som lanseras för första gången i Sverige den 5:e oktober. (169 sek, # 95764, 750 ml, 14 % alk/vol). Morandé Adventures representeras i Sverige av We & Wine.

• aterciopelado
  • we&wine
  • weandwine
  • små partier
  • morandé
  • chile
  • nyhet
  • gastronomi

We & Wine en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

We & Wine representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Jackson Family Estates, Terreno, Azienda Vinicola Farina, Domaine Billaud-Simon och Cave de Tain märks.