Exklusiv lansering av världens bästa röda vin enligt Decanter; Tito Zuccardi Paraje Altamira 2013

I de högt belägna vingårdsområdena i det ökenliknande landskapet i Uco Valley skapar Familia Zuccardi, Argentinas största familjeägda vinproducent, häpnadsväckande viner. Jordmånen i området är fylld med knytnävsstora stenar, täckta med vita kalkavlagringar som vinrankornas rötter klänger sig fast vid. Detta avspeglas i vinernas mineraldominerade stil.

Sebastián Zuccardi, tredje generationens vinmakare, är drivande i utvecklingen att skapa viner med fokus på terroir, d v s viner som uttrycker växtplatsen. Sebastián har skapat vinet Tito Zuccardi som en hyllning till sin farfar, Alberto ”Tito” Zuccardi. Alberto grundade vinföretaget när han planterade familjens första vinstockar i Maipú, Mendoza på 1960-talet. Han uppfann även det bevattningssystem som än i dag går under benämningen Parral Zuccardi. Systemet skapade nya förutsättningar för vinproduktion i ett område som präglas av en ständig brist på vatten.

Tito Zuccardi är ett vin som endast har en avgränsning: alla druvor måste komma från området La Consulta i Uco Valley, mer specifikt vingården Paraje Altamira. Därför varierar druvorna i Tito Zuccardi från år till år, för att skapa den allra bästa blandningen. Årgång 2013 är baserad på 80 % malbec, 10 % cabernet sauvignon och 10 % ancellotta, en traditionell druvsort från Emilia-Romagna i Italien. Druvorna är skördade för hand från vingårdar planterade i kalkrika ler- och sandblandade jordar på 1100 m.ö.h. Druvsorterna vinifierades separat och jäsningen skedde i rundade betongkar, s k amforor, innan lagring under 12 månader på franska ekfat tog vid.

Tito Zuccardi har en djup, lila färg med blå inslag och är ett fylligt, komplext och elegant vin med hög syra och intensivt fruktig smak. Smaken domineras av mörkröd frukt och inslag av plommon, mörka körsbär och björnbär samt inslag av choklad, kaffe, fat och en aning angenäm rökighet.

I 2016 års upplaga av Decanter World Wine Awards, en av de största och mest prestigefyllda vintävlingarna i världen, tilldelades Tito Zuccardi Paraje Altamira 2013 Platinum, tävlingens mest prestigefyllda pris i kategorin Bästa röda vin gjort på en blandning av druvor i högsta prisklassen. Av över 16 000 viner som deltog i tävlingen fick endast 25 stycken Platinum, i de olika kategorierna.

Tito Zuccardi 2013 tilldelades 94 poäng av internationelle vinskribenten Tim Atkins, 92 poäng av Robert Parkers the Wine Advocate samt 96 poäng av Decanter.

Tito Zuccardi lanseras den 3:e mars för 220 sek, artikelnummer 99377. Importör är

Fondberg är en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.