Exklusiva lanseringar på Systembolaget från Vidal Estate, Nya Zeeland den 8 december

Exklusiva lanseringar på Systembolaget från Vidal Estate, Nya Zeeland

Den 8 december lanseras två viner ifrån Vidal Estate i Systembolagets tillfälliga sortiment exklusivt. Vidal Estate är beläget i Hawke´s Bay på nordöns östkust, där vingårdsläget Gimblett Gravels har en jordmån som liknar den i Bordeaux med väldränerade grusjordar. Förutom klassiska Bordeauxdruvor har Syrah och Chardonnay visat sig trivas utmärkt i denna terroir. Hugh Crichton är vinälskaren som blev så betagen av vit Bourgogne att han bestämde sig för att bli vinmakare, och efter läroår i Frankrike och Italien flyttade han hem till Nya Zeeland. Han tog över huvudansvaret på Vidal 2006 efter 2 år som assisterande vinmakare, och hans stil är omisstagligen europeisk med fokus på eleganta och välbalanserade viner i gastronomisk anda.

Vinerna som lanseras är:

Vidal Reserve Hawkes Bay Chardonnay 2016, SB nr 96011-01, 139 kr 3 000 flaskor

Vidal Reserve Gimblett Gravels Syrah 2015, SB nr 95258-01, 159 kr 1 200 flaskor.

Vidal Estate grundades 1905 av den spanske immigranten Anthony Joseph Vidal. 1977 köptes Vidal Estate av Villa Maria. Sir George Fistonich, grundare och ägare av Villa Maria, öppnade där den första vineri restaurangen på Nya Zeeland, en restaurang som fortfarande rankas som en av de bästa i Hawke´s Bay. Vidal Estate har högt internationellt renommé, bl a tilldelades man Platinum-Best Chardonnay from New Zealand för sin 2015 The Legacy Chardonnay i Decanter World Wine Awards 2017.

Fondberg är en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.