​​Exklusivt släpp av Zuccardi Blanc de Blancs; mousserande vin från Argentina

Familia Zuccardi är Argentinas största familjeägda vinproducent och grundades av Alberto Zuccardi i början av 60-talet, när han planterade familjens första vinstockar i Maipú, Mendoza. Sebastián Zuccardi är tredje generationens vinmakare och drivande i utvecklingen att skapa viner med fokus på terroir, det vill säga viner som uttrycker växtplatsen. Familjen Zuccardi är berömda för sina prisbelönta röda viner, varav några få nått Systembolagets hyllor. Nu lanseras för första gången i Sverige Zuccardi Blanc de Blancs - ett mousserande vin gjort på traditionell metod från Uco Valley i Argentina.

Sebastián Zuccardi har länge strävat efter att göra mousserande viner som matchar de klassiska vinområdena i Europa – utan att tumma på sitt argentinska ursprung.

”Jag tycker om viner som ger uttryck för en plats, som har en personlighet… jag söker viner som inte är för koncentrerade, men är eleganta och strukturerade. Vin ska förändras i glaset och utmana dig!”

Zuccardi Blanc de Blancs består, som namnet avslöjar, av 100 % chardonnay. Druvorna kommer från området Tupungato i det ökenliknande landskapet i Uco Valley. Vinet är tillverkat genom traditionell metod, dvs bubblorna skapas under den andra jäsningen, som sker på flaska, innan vinet lagras i 30 månader före degorgering. Endast must från första pressningen har använts.

Zuccardi Blanc de Blancs har en frisk, utvecklad smak med inslag av rostat bröd, citrus, gula äpplen, nötter och mineral - och en snudd på tropisk karaktär. Zuccardi Blanc de Blancs 2014 lanseras den 9:e juni på Systembolaget för 239 sek, artikelnummer 99101. Zuccardi representeras i Sverige av Fondberg.

• fondberg
  • zuccardi
  • mousserande vin
  • exklusivt
  • små partier
  • argentina

Fondberg är en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.