Familia Zuccardi väljer Fondberg som ny svensk importör

Familia Zuccardi, med produktlinjerna Zuccardi, Vida Orgánica, Santa Julia och Malamado har valt att påbörja ett samarbete med Fondberg Sverige.

Familia Zuccardi är Argentinas största familjeägda vinodlare grundat av Alberto Zuccardi i början av 1960-talet. Alberto Zuccardis förfäder kom till Argentina från Italien i slutet av 1800-talet, men det var först på 1950-talet som familjen anlände till Mendoza och började producera vin.

Idag driver Albertos son, José Alberto, företaget vidare tillsammans med sina söner Sebastián och Miguel, med målsättning att tillhöra de främsta i landet vad gäller högkvalitativa viner i kombination med ett hållbart jordbruk. José Alberto bär med sig pappas ledord ”Keep your feet on the ground, but your eyes on the stars”.

Fondbergs VD Pål Atle Skjervengen, som har jobbat med stora profiler i Argentina sedan slutet på 1990-talet är mycket glad över att Familia Zuccardi har valt Fondberg som sin nya partner i Sverige.

- Jag har aldrig genom mina år i Argentina mött en familj med mer passion, driv och innovation när det kommer till vin. Familia Zuccardi kompromissar aldrig vad gäller kvalitet samtidigt som de har ett långt framskridet CSR-arbete, både när det gäller ekologisk produktion av viner liksom rättvisemärkta produkter där hållbarhet genomsyrar produktionen, framhåller Pål Atle Skjervengen.

Redan 2013 valde Familia Zuccardi att placera det Fair for Life-certifierade varumärket Santa Julia hos Fondberg, och har nu utökat samarbetet till att omfatta hela portföljen. Familia Zuccardi distribueras sedan tidigare i Finland av Fondbergs finska systerbolag.

Bland Familia Zuccardis produkter finns Zuccardi Viognier (6059, 80 sek) och Vida Orgánica Torrontés (6587, 69 sek) på fast sortiment på Systembolaget.