Fondberg lanserar Argentinas bästa röda vin enligt Descorchados: Zuccardi Finca Piedra Infinita 2013

Familia Zuccardi är Argentinas största familjeägda vinproducent och grundades av Alberto Zuccardi i början av 60-talet, när han planterade familjens första vinstockar i Maipú, Mendoza. Sebastián Zuccardi är tredje generationens vinmakare och drivande i utvecklingen att skapa viner med fokus på terroir, det vill säga viner som uttrycker växtplatsen. Han är även djupt involverad i familjens nya vingårdar i Uco Valley som började planteras 2007 och i det nya vineriet i Paraje Altamira. Det nya vineriet har bland annat stenar från de omkringliggande vingårdarna som byggnadsmaterial.

I de högt belägna vingårdsområdena i det ökenliknande landskapet i Uco Valley skapar Zuccardi sedan några år tillbaka häpnadsväckande viner, där fokus rör sig bort från den överextraherade och fatdominerade stilen och närmar sig det eleganta och extremt mineraliska. Jordmånen i Paraje Altamira är fylld med knytnävsstora stenar, täckta med vita kalkavlagringar (kalciumkarbonat) som vinrankornas rötter klänger sig fast vid. Detta avspeglas i vinernas mineraldominerade stil. Zuccardi kallar denna steniga, kalkrika lerjord ”super-calcaréo” vilket betyder ”superkalkjord”. Vingårdarna är studerade i detalj för att finna de bästa växtplatserna för varje enskild druvsort, där jordmånens sammansättning spelar en avgörande roll. Malbec planteras där bara ett tunt lager jord, cirka 20 centimeter tjockt, täcker stenarna, medan cabernet sauvignon behöver ett djupare jordlager.

”Jag är väldigt entusiastisk angående Finca Piedra Infinita från vår nya DO som kallas Paraje Altamira” säger Sebastián Zuccardi.

”Finca” betyder ”enskild vingård” och kan jämföras med det franska uttrycket ”clos”. Piedra Infinita är i sin tur namnet på vingården i Paraje Altamira och betyder ”oändlig sten”.

”Jag tycker om viner som ger uttryck för en plats, som har en personlighet… jag söker viner som inte är för koncentrerade, men är eleganta och strukturerade. Vin ska förändras i glaset och utmana dig!”

Finca Piedra Infinita består av 100 % malbec från Paraje Altamira. Jäsningen ägde rum i runda cementtankar, en form som bidrar till rörelse inuti tankarna under jäsningen, och den råa betongen möjliggör mikrosyresättning av vinet. Finca Piedra Infinita har en djupröd färg med lila inslag och en intensivt fruktig stil som drar mot mörkröda bär. Vinet har en omisskännlig mineralisk karaktär med toner av fuktig kalksten och grafit. Vidare gör en silkig struktur, mycket hög syra och oerhört lång eftersmak detta till ett häpnadsväckande vin!

Zuccardi Finca Piedra Infinita 2013 lanseras den 18:e mars på Systembolaget för 599 sek och 240 flaskor finns tillgängliga. Artikelnummer är 95199.

Zuccardi Finca Piedra Infinita 2013 har belönats med 97 poäng av Robert Parker’s The Wine Advocate och utnämndes till ”Bästa röda vinet i Argentina” av Patricio Tapio i den chilenska vinguiden Descorchados 2016, med 96 poäng.

• exklusiv
  • tse
  • exklusiv lansering
  • argentina
  • zuccardi
  • piedra infinita
  • finca
  • malbec
  • uco valley
  • altamira
  • rött vin

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.