Fondberg lanserar toppvin från argentinska Bodega Benegas

Bodega Benegas är en unik producent i Mendoza, Argentina, med sekelgamla vinrankor som tillåter dem skapa viner av imponerande kvalitet. Från denna pärla i Argentina är vi stolta över att kunna erbjuda vin från serien Benegas Lynch - där Nya Världen möter Bordeaux' traditioner på ett fantastiskt sätt i vinet Benegas Lynch Cabernet Franc 2006.

Druvorna kommer från 120 år gamla Cabernet franc-stockar från vingården Finca Libertad i Maipú, Mendoza, Argentina. Låg avkastning ger en enorm koncentration i druvorna, som skördas för hand. Den malolaktiska jäsningen genomfördes i 500 liters franska ekfat, följt av 18 månaders lagring, och efter tappning ytterligare 5 års lagring på flaska.

Under Mendozas sol uppnås exceptionellt mogen Cabernet Franc till ett fylligt och ypperligt koncentrerat vin med djup rubinröd färg, smak av mörk frukt såsom svarta vinbär och plommon, inslag av peppar, lakrits, en aning mint och med tydliga tanniner. Lagringspotential på upp till 20 år i optimala förhållanden.

16,5/20 p av Jancis Robinson

90/100 p Livets Goda

Lansering 5 september 2014 på vinkällarbutikerna

Art. nr. 90203, 359 kr, 180 flaskor

• bodega benegas
  • benegas
  • nyhet
  • exklusiv
  • tse
  • argentina
  • mendoza
  • cabernet franc
  • jancis robinson

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Binderer S:t Ursula, Les Grand Chais de France, Quintay, Killerby, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.