Fondberg och familjen Ruhne ingår strategiskt samarbete för Terreno

Fondberg och familjen Ruhne är glada att meddela att vi har ingått ett långsiktigt samarbete gällande vinerna från Terreno. Vi kommer att importera Terrenos viner till Sverige via ett gemensamt ägt importbolag, och Terrenos viner kommer även säljas av Fondberg till restaurangmarknaden.

Vingården Terreno är belägen i Greve in Chianti i Toscana och omfattar 25 hektar vingårdar samt olivoljeproduktion. Terreno har funnits sedan 1500-talet och är sedan 30 år tillbaka i familjen Ruhnes ägo. Där producerar familjen lovordade toskanska viner där hantverket och ekologisk produktion står i fokus, både för framställning av klassiska regionala Chiantiviner och begränsade upplagor av moderna viner. I Sverige är Terreno känt för sin Chianti Classico som är ekologiskt certifierad. Familjen Ruhne står även bakom The Winery Hotel i Solna, som är världens första hotell med ett urbant vineri i samma byggnad.

“Vi är glada över att familjen Ruhne, med deras kunskaper, passion för vin och modiga nytänkande kommer att bli en del av vår växande skara. Fantastiska människor, fantastiska viner och otrolig potential” säger Markku Ropponen, styrelseordförande i Fondberg.

“I och med samarbetet kommer vi kunna fokusera på att utveckla Terreno i samma takt på den svenska marknaden som på plats i Chianti, där långsiktighet är nödvändigt för att fortsätta producera viner vi älskar, på ett hantverksmässigt sätt. Vi ser fram emot en spännande tid tillsammans!” säger Sofia Ruhne, vd på Terreno.

För frågor, vänligen kontakta:

Markku Ropponen

markku.ropponen@fondberg.se

Sofia Ruhne

sofia.ruhne@terreno.se

+ 46 73 511 00 45

• chianti
  • terreno
  • ruhne
  • fondberg

Terreno Azienda Agricola, belägen i Greve in Chianti, grundades under 1500-talet men ägs sedan 30 år tillbaka av familjen Ruhne. www.terreno.se

Fondberg grundades 1975 och är en av Sveriges mest erfarna och innovativa importörer av alkoholhaltiga drycker. www.fondberg.se