Fondberg släpper exklusiv kvantitet Lafite Rotschild 2012

Idag den 16:e april släppte Fondberg via Systembolagets e-tjänst 24 flaskor Chateau Lafite Rotschild. Slottet var ett av de som erhöll högsta status vid den berömda appellationsklassificeringen 1855. Det har ända sedan dess konsekvent varit ett av världens dyraste viner. I år är det lägre pris än på länge och priset ligger på 4497 kronor per flaska. Bordeaux-viner är kända för att ha stora prisvariationer mellan årgångarna men 2012 är dock inte alls en oäven årgång. Den berömda vintidningen Wine Enthusiast har t.ex. gett vinet samma poäng som årgång 2011, 96 poäng, i Sverige kostar det dock 2500 kronor mindre än 2011.

Förra året värderades egendomen Chateau Lafite till över 3,7 miljarder €, mer än 3 gånger mer än den näst dyraste vinegendomen i världen.

Totalt 24 flaskor letade sig till Systembolagets webtjänst och kvoten är inställd till 1 flaska per inloggning. Bara efter några timmar fanns bara hälften kvar.

• Finans, aktier, privatsparande

• bordeaux
  • chateau lafite rotschild

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Ferngrove, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.