Friedrich Becker Pinot Noir lanseras exklusivt

Den 2 december släpps en begränsad volym av Friedrich Becker Family Pinot Noir 2013 på Systembolaget. Tyska röda viner har inte alltid fått den uppmärksamhet de förtjänar men allt fler upptäcker dess stora potential.

Utanför vinkännarkretsar är Tyskland knappast kända för sina röda viner. Det är de vita vinerna av framförallt Riesling som brukar få vinälskarna på helspänn. Ett allt varmare klimat i Europa och allt duktigare vinmakare producerar dock röda viner i världsklass. Det är framförallt pinot noir, eller spätburgunder som den oftast kallas på tyska, som väcker uppmärksamhet.

Spätburgunder är inte bara landets tredje mest planterade druva. Tyskland stoltserar också med världens tredje största planteringsareal av Pinot Noir. I Pfalz, på gränsen (och till viss del också över gränsen) till Alsace ligger Weingut Friedrich Becker. De har år efter år rankats bland Tysklands bästa rödvinsproducenter, och något av deras bästa Pinot Noir-viner blev 8 av de 9 åren mellan 2004 och 2012 utsett till Tysklands bästa röda vin av den prestigefyllda Gault Millau Wine Guide. Tack vare historiska gränsförflyttningar får vinproducenter som Friedrich Becker klassificera vinerna som tyska fast delar av vingårdarna ligger på den franska sidan.

Becker Family Pinot Noir är ett sådant vin, det är odlat på båda sidor av gränsen. På båda sidor är det kalkhaltiga jordar där Pinot Noir trivs utmärkt. Efter handskörd från 12-38 år gamla rankor är vinet jäst på öppna jäskar av ek. Därefter har det vilat på dels stora och dels små ekfat i 12 månader. Utan att filtreras tappas vinet på flaska och behåller således så mycket karaktär som möjligt. Resultatet blir en kraftig men elegant pinot noir med inslag av skogsbär, tobak, örter och svamp.

Weingut Friedrich Becker Family Pinot Noir 2013

Pris 139 kr