​Grekisk vinnyhet i Sverige

Den 1 mars lanserades 5 Senses Red från Lantides Winery på Systembolaget och direkt har den hyllats av flera journalister. Grekiskt vin har levt i skuggan av andra storheter från medelhavet men nu finns äntligen ett prisvärt alternativ i Sverige.

5 Seneses Red kommer från vineriet Lantides Winery beläget i det klassiska vinområdet Nemea i Peleponnessos. Där odlas främst den lokala druvsorten Agiorgitiko som i det här vinet blandas med en del Cabernet Sauvignon. Vinet har sedan lagrats en tid på amerikanska ekfat om 225 liter. Resultatet blir ett koncentrerat vin med mycket smak, både fruktighet och örtighet, tillsammans med en viss vaniljton.

Nemea är ett av de ursprungsskyddade områden för kvalitetsvin i Grekland. Tack vare den höga höjden kan man producera viner av hög kvalitet trots den annars i omgivningarna påtagliga värmen. På hela 900 meters höjd kan det vissa år till och med vara svårt att få druvorna att mogna.

Grekland grundlade egentligen den moderna vinhistorien men i modern tid har det gått lite mer i motvind. Allt fler journalister plockar dock upp de spännande grekiska vineriernas framfart och den uppsjö av inhemska druvsorter som finns i landet.

Lantides 5 Seneses Red har artikelnummer 2514 på Systembolaget och kostar 90 kronor