Nobel glans över Taittinger Comtes de Champagne och Fondberg

Champagne Taittinger och Fondberg har äran att för tredje året i rad leverera champagnen till årets Nobelfestligheter. Gästerna under banketten i Blå Hallen får i år njuta av Taittingers prestigecuvée Comtes de Champagne Brut Blanc de Blancs 2006 till förrätten; kolbakad havskräfta och kammussla med nässlor, ramslök och syltade vinteräpplen

De senaste två åren har Taittingers cuvéer Brut Réserve respektive Brut Millésimé 2008 serverats under Nobelbanketten, men redan 1995 serverades Brut Millésimé av årgång 1989 till gästerna i Stadshuset.

Champagne Taittinger ägs och drivs fortfarande av familjen vars namn pryder etiketten – idag är det Pierre-Emmanuel Taittinger som driver företaget tillsammans med sina barn Clovis och Vitalie.

Comtes de Champagne är en ”blanc de blancs”, det vill säga en champagne gjord på endast chardonnay. Denna prestigecuvée produceras bara under mycket bra år och endast trettiofem årgångar har lanserats sedan premiärårgången 1952.

Taittinger valde att skapa en champagne av endast chardonnay för att ge uttryck åt champagnehusets stil: lätthet, finess, elegans och friskhet. Comtes de Champagne är endast gjort på högsta klassens druvor, Grand Cru, från byarna Avize, Chouilly, Cramant, Mesnil-sur-Oger, Oger, Bergères-les-Vertus och Vertus. Champagnen lagras under minst åtta år i Taittingers svala kalkstenskällare i Reims innan den anses färdig att drickas. Den färdiga champagnen kan dock lagras med fördel ytterligare tio till tjugo år, då den fortsätter utveckla smak och doft. Comtes de Champagne 2006 är en mycket elegant, frisk och nyanserad champagne som karaktäriseras av citrus, vit stenfrukt, mineral samt nyanser av rostade nötter. Comtes de Champagne anses idag vara en av de allra bästa champagner som finns, och får återkommande hyllningar av internationella vinkritiker.

Comtes de Champagne Brut Blanc de Blancs 2006 finns att beställa via Systembolaget för 1350 sek, artikelnummer 75978. Leveranstid är cirka åtta arbetsdagar.

De cuvéer som serverats föregående år finns även på Systembolaget:

Taittinger Brut Réserve (385 sek, #7422) finns även tillgänglig på halvflaska samt storlekar upp till 15 liter.

Taittinger Brut Millésimé 2008 (479 sek, # 7871 samt på magnumbutelj, 999 sek, # 87037)

Champagne Taittinger distribueras i Sverige av Fondberg.

För mer information, kontakta Erika Nord, Brand Manager på Fondberg

Erika.nord@fondberg.se

• champagne
  • fondberg
  • frankrike
  • gastronomi
  • nobel
  • nobelbanketten
  • nobel 2016
  • taittinger
  • comtes
  • comtes de champagne
  • nobelfestligheterna

Fondberg är en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.