Premiumvinet Bellingham, Taittinger och Ulf Wagner på Taste of Stockholm i helgen

Världens främsta gastronomiska festival Taste Festivals, kommer till Sverige och Stockholm för första gången i helgen. Fondberg som är en av Sveriges främsta vinimportörer kommer att medverka med ett urval premiumviner från bland annat Bellingham som kan provsmakas på helgens event på Riddarholmen. Dessutom finns en ovanlig möjlighet att prova hela Taittingers utbud av viner.

Taste Festivals, en internationell mat- och dryckesfestival för finsmakaren, gästar för första gången Stockholm den 6 – 8 september på Riddarholmen. I den stora baren finns importören Fondberg på plats med fem av sina bästa viner från Bellingham. Tre av dessa är gjorda på druvan Chenin Blanc.

- Vi ser en stark trend inom Chenin Blanc-viner och sydafrikanska Bellingham har en komplexitet och mångsidighet som är ovanlig. På Taste vill vi passa på att visa upp dess olika karaktärer. Jag vill speciellt tipsa om Bellingham´s Old Vine Chenin Blanc som är ett av de mest prisbelönta sydafrikanska vinerna. Är man intresserad av mat och vin är det ett tillfälle till ny kunskap man inte ska missa, säger Lucas Spinnars på Fondberg.

Fondberg kommer att hålla i fyra vinprovningar med tre av sina bästa Chenin Blanc-viner från Bellingham. Varje provning håller på i 30 minuter och hålls av Brad Gold från Bellingham, Sydafrika Vill man gå på dessa är det följande dagar och tider som gäller:

·  fredag 6/9 kl. 19.30 – 20.00
·  lördag 10/9 kl. 15.30 – 16.00
·  söndag 11/9 kl. 12.30 – 13.00

Kocken Ulf Wagners eget vin
Ulf Wagner, svensk kock och krögare, var första svensk att få en stjärna i Guide Michelin. Han var även en av Sveriges första tävlings-sommelierer. Tillsammans med sydafrikanska Bellingham har han tagit fram sitt första egna Chenin Blanc som lanseras på Taste of Stockholm.  Ulf Wagners vin kommer att kosta 99 kr och finns i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 oktober.

Champagnehuset Taittinger
I Fondbergs egna tält erbjuds en unik möjlighet att provsmaka hela sortimentet från Taittinger. På plats finns den globala ambassadören Mikael Falkman för att svara på frågor om champagnen.

Blindprova viner med världsmästaren i sommellerie
Andreas Larsson, är svensk sommelier och blev världsmästare i sommellerie 2007. Han är ett av de tyngsta namnen inom vinvärlden. ”Lär dig blindprova med Andreas Larsson” kan man delta i på nedanstående dagar. Medverkan kostar 280 kr.

·  fredagen 6/9 kl 12.30 – 13.00, 18.00 – 18.30
·  lördag 7/9 kl 14.00 – 15.00
·  söndag 8/9 kl

För mer information och bilder, vänligen kontakta:
Lucas Spinnars, produktchef, Fondberg, 0702-157 72, lucas.spinnars@fondberg.se

Thomas Östlund, ansvarig provningar Fondberg, 0708-342 326, thomas.ostlund@fondberg.se

För bilder, vänligen se:

Följande viner från Fondbergs sortiment finns representerade på Taste of Stockholm:
Sortiment i gemensam bar och VIP-tält:

·  Chablis Tête d´Or, Billaud Simon 2010
·  Gigondas Pierre Henri Morel 2010
·  Grüner Veltliner Lamm, Jurtschitsch 2009
·  Riesling Kamptal, Jurtschitsch 2012
·  Brunello Villa al Cortile, Piccini 2008
·  Hartford Four Hearts Vineyards Chardonnay 2007 Jackson Family
·  Murphy-Goode Liars Dice Zinfandel

Sortiment i Fondbergtältet – samtliga viner från Taittinger:

·  Brut
·  Nocturne
·  Millesimé 2005
·  Prelude
·  Marquetterie
·  Brut Rosé
·  Comtes 2004
·  Comtes rosé 2005

Utöver dessa presenterar Fondberg ett antal mycket intressanta nyheter i Systembolagets sortiment.

Sortiment i Fondbergtältet: sydafrikanska Bellingham:

·  Ancient Earth Chenin
·  Provningsvin (Brad Gold)
·  Old Orchard Chenin Blanc 2012 – Provningsvin (Brad Gold)
·  Bernard Series Old Vine Chenin Blanc 2011 – provningsvin (Brad Gold)
·  Bernard Series Basket Press Syrah 2009
·  Bernard Series Bush Vine Pinotage 2010

Ulf Wagner Chenin Blanc, 99 kr

Faktaruta Chenin Blanc

·  Chenin Blanc är en grön vindruva av arten Vitis vinifera.
·  Ett annat namn för Chenin Blanc är även Pineau de la Loire.
·  Druvan har mångsidig användning och kan ge torrt och halvtorrt vitt vinmousserande vin och söta   viner med inslag av honung.
·  Karaktäristiska drag är att den utvecklar mycket syra.
·  De främsta viner som produceras av Chenin Blanc är Loireviner som också är dess ursprungliga        hemvist i Loiredalen i Frankrike.
·  Den är även flitigt odlad i Sydafrika, då ibland under namnet Steen. Den förekommer även                i Australien, på Nya Zeeland och i Kalifornien.

• taste of stockholm
  • bellingham
  • fondberg
  • australien