Toppvin från Bourgogne i Systembolagets fasta sortiment

Igår den 1:a september släpptes René Bouvier Gevrey Chambertin La Justice. Det här inte till vanligheterna att så pass exklusiva viner letar sig in i systembolagets fasta sortiment. Det rör sig nämligen inte om en liten tillfällig exklusiv lansering utan en fast lansering som kan stanna kvar på hyllan om den säljer tillräckligt bra. ’Det blir inte enkelt i den extremt amaronedominerade marknadsbilden för en elegant Pinot Noir men det känns fantastiskt rättvist att en producent som René Bouvier får chansen’, säger Kristoffer Karm produktchef på Fondberg.

Rene Bouvier drivs sedan 1992 i tredje generationen av Bernard Bouvier och de ca 18 hektar stora egendomarna är odlade med druvor som huvudsakligen resulterar i viner tillhörande appellationerna Marsannay och Gevrey-Chambertin. Odlingarna är gamla och domänerna har stockar med en genomsnittsålder på 50-år och vissa stockar är hela 80 år gamla. Det resulterar i låga skördeuttag och viner med kraft och koncentration. Skördeuttaget går i princip aldrig över 30 hektoliter per hektar och hela odlings- och vinmakningsprocessen bedrivs helt ekologiskt. Att förmedla varje jordplätts egna uttryck är ett av de ledord som driver Bernard i sin strävan efter att hela tiden göra bättre viner.

Rene BouvierGevrey Chambertin La Justice som lanseras på Systembolaget kommer från den unika vingården med just namnet La Justice. Där är jordmånen kalkhaltig lera med inslag av sand. Inte sällan produceras där viner med en intensiv fruktighet som gör vinerna lättillgängliga redan innan de fått alltför många år på nacken. Bernard använder sig av ungefär en tredjedel ej avstjälkade druvklasar vilket ger en balanserad struktur, tanniner och lagringsduglighet. För att behålla fruktens identitet används endast 30% nya franska fat där vinet får ligga i 18 månader. Resultatet blir ett kryddigt, mineraldrivet vin med ändå generösa inslag av jordgubbar, körsbär och rostade fat. Vinet passar till klassiska bourgogne-matchningar såsom anka eller lammfilé men våga gärna prova t.ex. havsaborre överbakad av tomat och parmaskinka. Drick det nu eller när som helst de närmaste 10-12 åren.

• ekologiskt vin
  • gevrey chambertin
  • frankrike
  • bourgogne

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Binderer S:t Ursula, Les Grand Chais de France, Quintay, Killerby, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.