Villa Maria lanserar en ny design lagom till Nya Zeelands bästa årgången hittils

Vinälskare kommer att senare i år få uppleva vad som kan vara Nya Zeelands bästa årgång hittills, tack vare en av landets mest minnesvärda somrar.

Många månader av varmt och torrt väder har bidragit till optimala omständigheter för vinodlarna och standarden på vinerna har inte kunnat matchas de senaste 15 åren.

Villa Marias grundare, Sir George Fistonich, säger att den långa sommaren har låtit druvorna mogna maximalt och skapat en perfekt balanserad syra och socker nivå och utmärkta smaker.

"Jag har gjort vin i över 50 år och det är inte första gången vi har haft en sommar som den här. Vi hade liknande väder 1998, vilket fram till nu har framhållits som den bästa årgången i landets historia."

"Däremot, har 15 år av teknologiska och kunskapsmässiga framsteg i vinmakning tillsammans med vädret lagt ut möjligheterna för att detta ska kunna bli bättre än alla tidigare årgångar. Vindrickare kan förvänta sig stordåd av 2013 - det kommer att bli ett riktigt historiskt år för Nya Zeeländskt vin" säger han.

Producentens första vin att buteljeras för året var Villa Maria Private Bin Marlborough Sauvignon Blanc 2013. Sir George säger att tonerna av passionsfrukt och färsk lime i den här årgången av Nya Zeelands mest populära druvsort kommer att ge vinälskaren en läcker smak av sommar och sätter standarden för resten av vinerna som kommer från 2013. Framemot senhösten kan vi förvänta oss att vinerna når Sverige.

Samtidigt, till följd av Villa Marias 50-års jubileum, har företaget omdesignat sina flaskor för att förstärka det Nya Zeeländska ursprunget och för att ytterligare sticka ut i mängden av flaskor på hyllan.

"Över 70% av vårt vin exporteras runt om i världen, och vi vill visa kunderna på de internationella marknaderna exakt var vårt vin är producerat, och förstärka kvalitetsstämpeln med en något mer modern vinetikett. Det sammanfaller också lämpligt att etikettera vår bästa årgång med en etikett som kommer att bli ihågkommen" säger Sir George.