We & Wine lanserar Tito Zuccardi, toppblend från argentinska Familia Zuccardi

Vinet Tito Zuccardi är en hyllning av vinmakaren Sebastián Zuccardi till hans farfar Alberto ”Tito” Zuccardi, som planterade familjens första vinstockar i Maipú i början av 60-talet. Idag är Familia Zuccardi en av Argentinas största vinproducenter och fortfarande familjeägt. Sebastián, tredje generationens vinmakare samt agronom, har i vinet Tito Zuccardi bara satt en enda begränsning för vinmakandet: alla druvor måste komma från området La Consulta i Uco Valley, där familjen har byggt ett nytt vineri.

Zuccardi jobbar ständigt med att testa nya druvsorter i liten skala via experimentella viner, och de som visar sig trivas bäst planteras i större utsträckning. Vissa av dem, som caladoc vilket är en korsning av grenache och malbec, samt ancelotta, som är en traditionell druvsort från Emilia-Romagna i Italien, levererar så bra att de bli stående inslag i produktionen; även toppcuvéer. Druvorna i Tito Zuccardi varierar från år till år och just 2014 är baserad på 66 % malbec, 12 % cabernet sauvignon, 12 % ancellotta samt 10% caladoc. Druvorna är skördade för hand från vingårdar planterade i kalkrika ler- och sandblandade jordar på 1100 m.ö.h i det ökenliknande landskapet i Uco Valley. Druvsorterna vinifierades separat och jäsningen skedde i rundade betongkar med hjälp av naturliga jäststammar innan lagring under 12 månader på franska ekfat tog vid.

Tito Zuccardi har en djup, lila färg med blå inslag och är ett fylligt, komplext och elegant vin med hög syra och intensivt fruktig smak. Smaken domineras av mörkröd frukt och inslag av plommon, mörka körsbär och björnbär samt inslag av mineral, kryddor, fat och örter.

Tito Zuccardi lanseras på vinkällarbutikerna den 20:e april för 225 sek, artikelnummer 95317.

• exklusivt
  • we & wine
  • we&wine
  • zuccardi
  • nyhet
  • argentina

We & Wine en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

We & Wine representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Terreno, Jackson Family Estates, Azienda Vinicola Farina, Domaine Vacheron och Svensk Vodka märks.