​We & Wine släpper två malbecer i världsklass från Familia Zuccardi Obs nya lanseringsdatum

97 p. Finca Piedra Infinita 2014

"This is what the people who ask what comes after Malbec should get: expression of a place through the grape. Don't look for any smoky or toasty notes here. The effect of the oak is really imperceptible in the aromas. Bravo!"

- Robert Parker Wine Advocate

Finca Piedra Infinita 2014 släpps på Systembolagets Webblansering. OBS! P.g.a. covid19 har lanseringen skjutits upp på obestämt tid.

Piedra Infinita är en av Zuccardis vingårdsbectecknade viner från Paraje Altamira i Uco Valley, där namnet ("oändlig sten" på spanska) avspeglas i den extremt steniga jordmånen. Jordmånen bidrar till en extremt tydlig kalkig mineralitet och struktur till vinet. Då vingården är belägen på 1 100 meters höjd över havet får malbecdruvorna en jämn mognad tack vare de varma dagarna och svala nätterna. Druvorna skördas för hand och vinifieras betongtankar och lagras i en kombination av ekfat och betong för struktur och komplexitet.

Årgången 2014 var en riktig prövning för producenterna i Mendoza med frost och regn i januari. Sebastian Zuccardi visar här verkligen sin hantverksskicklighet och att det inte finns några dåliga årgångar utan att vissa årgångar är mer prövande än andra. För att citera Robert Parker Wine Advocate om Piedra Infinita 2014 "is a real triumph over the natural conditions of the year".

Piedra Infinita är ett av de mest hyllade vinerna från familjen Zuccardi, och i och med årgång 2016 sällar den sig till den exklusiva skaran viner som tilldelats 100 poäng av Robert Parker.

Finca Piedra Infinita 2014

Webblansering (60 flaskor)Artnr: 90296, 750 ml.
14,5% Vol. 1 200kr.

Den 24 april lanseras Concreto Malbec 2018 i Små Partier på Systembolaget - lanseringen är uppskjuten till 12 maj.

Concreto är - som namnet avslöjar - malbec i sin allra renaste form, där druvan bara behandlats i råa betongfat. Tack vare dbetongtankarnas runda form får vinet en naturlig rotation där det exponeras för jästen och skalen på ett unikt sätt, samtidigt som betongen släpper igenom en aning syre. Resultatet blir ett elegant vin med stor personlighet och en unik malbec-karaktär där en mustig kryddighet samspelar med fyllig, mörk frukt och violer.

Druvorna skördas från utvalda vingårdslägen i familjen Zuccardis odlingar i Paraje Altamira i Uco Valley, känt för sin kalkrika och steniga jordmån.

2018 är en årgång som karaktäriseras av att druvorna fick en optimal mognad, vilket bidrar till viner som är uttrycksfulla redan i sin ungdom. Tack vare den naturligt höga syran i druvorna är de dock mycket lagringsdugliga.

Concreto 2018 är redan hyllat av kritiker som Robert Parker Wine Advocate med 95 poäng:

"This is an incredible value."

Småpartier 12 maj (480 flaskor)

Artnr: 93000, 750 ml.
14% Vol. 269 kr.

Länk till Systembolagets hemsida

För högupplösta bilder och mer information besök We & Wines hemsida.

P.g.a covid19 har Systembolaget för närvarande inga journalistprovningar. Om du är vinjournalist och har önskemål om varuprover, vänligen kontakta Erika Nord, Produkchef för Familia Zuccardi hos We & Wine (erika.nord@weandwine.se)

We & Wine en svensk privatägd företagsgruppering som importerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden, såväl genom Systembolaget som till restaurangkunder.

We & Wine representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Terreno, Jackson Family Estates, Basilisco, Azienda Vinicola Farina, Joseph Cartron och Domaine Billaud-Simon märks.