Tips från en före detta supporttekniker

I flera år har jag suttit och jobbat med teknisk support och pratat med alla olika sorts människor. Allt från Nisse i Bäcken till Maja i Enköping, som ringt in till mig och varit på, ja hur ska man uttrycka det städat och korrekt... de har väl varit på ganska blandat humör helt enkelt. En del trycker som en galning på precis vad som helst, utan att ens läsa vad det står i rutan, och tror på fullaste allvar att jag som supporttekniker sedan ska förstå vad de har gjort innan de ringt. Medan andra inte vågar gå vidare och klicka på "Nästa" under en installation. Många äldre har haft den ursäktande framtoningen, "nej jag är ju lite till åren jag, jag förstår inte så mycket om de där datorerna och sms:en jag... du får ta det långsamt med mig" medan en del yngre som istället nästan verkar spy fram orden och lyckas få ur sig sisådär femtioen meningar under en och samma minut och sedan tyckt att jag varit en dryg idiot som bara ställt frågan om och om igen "men vad har du för serienummer på dina dator då?" så att jag sedan ska kunna gå vidare och sköta mitt jobb. Men de flesta har ändå varit hur trevliga som helst och jo det är faktiskt riktigt givande och kul att hjälpa andra människor med deras problem, speciellt de som uppför sig trevligt och är duktiga på att lyssna på mina förklaringar och förslag. Men det finns även de stunder jag har tänkt för mig själv "men snälla, det borde väl ändå finnas någon gräns, den här människan borde väl ändå inte få ha en dator i sina ägor?!!".

Ja alla är vi olika och bra på olika saker. Ingen kan allt och bra är väl det. Med det här inlägget vill jag ge dig några enkla tips på vad du kan göra nästa gång något inte fungerar som det ska på din dator och du behöver kontakta supporten. Ring inte upp dem med en gång. Gå igenom de här råden först.

Problem med program som du arbetar med i en webbläsare

• Kontrollera först att din internetuppkoppling fungerar genom att surfa till andra hemsidor.
    Detta brukar lösa många problem som kan uppstå.

När en dator eller program installerat på din dator inte fungerar korrekt

• Starta om datorn och öppna sedan enbart det program som du har problem med. Ser det ut som om det är någon aktivitet på gång i programmet, som t ex en uppdatering. Vänta tills aktiviteten är klar.
  • Se om det finns någon ny uppdatering som du kan köra. Detta brukar man kunna finna under programmets Hjälp-meny.
  • Gör en ominstallation av programmet. Gå till programmappen och se om programmet har en egen avinstallationsfil, om inte avinstallera programmet i kontrollpanelen eller om du har en Mac genom att dra programmet till papperskorgen. Installationsfiler av den senaste versionen brukar finnas på företagets hemsida.
    OBS!
    Glöm inte bort att leta fram programmets licens eller serienummer så att du är redo under installationen.

Var förutseende och redo för problem i din dator

Visst, det är tråkigt att ta för givet att det ska uppstå problem i din dator. Men som man säger, bättre att ta det säkra före det osäkra.
  • Skapa en extra användare. Detta underlättar verkligen vid felsökning av svårare problem, inklusive virus, trojaner och andra hot. Om något kommit in i din dator och blockerar dig från att logga in på din vanliga användare, kan du prova att logga in på din andra användare, köra en skanning med ditt antivirusprogram och ja det har faktiskt hänt att antivirusprogrammet lyckats ta bort hotet på detta sätt.
  • Kontrollera att din dator gör återställningspunkter av ditt system vid jämna mellanrum. (Start > Dator > högerklicka på din hårddisk, vanligtvis Lokal disk C > Egenskaper > Tidigare versioner) Saknar du återställningspunkt är det på tiden att du skapar en. (Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > Systemskydd ) På en Mac använder du Time Machine.
  • Förvara alla dina licenser och serienummer på ett säkert ställe.
  • Ha flera e-postadresser. Gärna någon som du kan logga in på i en webbläsare, så att du inte är bunden till din dator för att kunna använda den. Om din ena e-posttjänst har tillfälliga problem är du inte strandsatt. Då kan du skicka e-post från ett annat konto tills problemet är löst. Vill du delta i kundundersökningar, tävlingar mm, använd aldrig din privata e-postadress, om du inte vill bli översvämmad av reklamutskick det vill säga.

Kontakta supporten vid rätt tillfälle

Även de som sitter på supporten är mänskliga och blir precis som du hungrig och trött och kan ja precis som alla andra tappa sin koncentrationsförmåga. Har du ett komplext problem och möjlighet att ringa när som helst under dagen, undvik då att ringa strax innan lunch. Fredagseftermiddagar är inget att rekommendera heller, eller en kvart innan de stänger för dagen. Och du, innan du tar kontakt med supporten. Ta gärna skärmdumpar på de varningsrutor och felmeddelanden som dyker upp på din skärm som du vill ha hjälp med att tyda. Det underlättar oerhört!
Så här enkelt gör du detta: Ta en skärmdump