Effektivare renovering av kulturbyggnader med webercal 159

Effektivare renovering av kulturbyggnader med webercal 159

Fram till 1940-talet var nästan all puts kalkbaserad. Grundregeln vid renovering av dessa ytor är att använda det ursprungliga materialet, det vill säga kalk på kalk.

Unik produkt för renovering av kalkputsade byggnader

Weber lanserar nu en unik produkt, webercal 159, ett hydrauliskt kalkbruk avsett att användas som ett rent utfyllnadsbruk där det krävs väldigt tjocka utfyllnader.

”Trots att bruket består av en väldigt grov ballastkurva är bruket pumpbart och tillåter påslag på ca 20 mm per omgång”, säger Jörn Andersson, Konceptchef mur-och putsbruk, Weber. ”Det innebär att där man under normala omständigheter skulle lägga på fyra omgångar bruk så behövs bara två omgångar vilket gör arbetet mer effektivt och att renoveringstiden kortas”.

webercal 159 hydrauliskt kalkbruk är ett tillskott som kompletterar Webers redan breda sortiment av kalkbruksprodukter för omputsning och renovering av tidigare kalkputsade byggnader.