VR och AR nu ett måste i bostadsproduktionen

Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) har på kort tid blivit naturliga, och rent av nöd­vändiga inslag i en speciell nisch inom bygg- och fastighetsbranschen – presentationen av nya bostadsprojekt. I en nyproducerad video berättar Skanskas sälj- och marknadschef Magnus Lambertsson och andra företrädare för branschen hur de underlättar trygga bostadsköp med hjälp av 3D-lösningar från Samsung och det svenska utvecklingsföretaget wec360°.

– Med VR kan man se själva bostaden på en bra detaljnivå, exakt hur den kommer att se ut. Och med hjälp av AR kan man även se hur hela området ska se ut. Vi upplever att det är en stor efterfrågan från våra kunder att kunna se det här materialet på ett bra sätt.

Så sammanfattar Magnus Lambertsson, försälj­nings- och marknadschef i Skanska Sverige, för­delarna med VR- och AR-presenta­tioner av planerade bostadsprojekt. wec360° är i dag exklusiv leverantör av visualiserings­lösningar till Skanska.

En annan av wec360°s kunder är HSB. Caroline Hedlund, som är marknads- och kommunikationschef vid HSB Projektpartner betonar att olika VR- och AR-tjänster bidrar till att göra det tydligt för bostadsköparna hur bostäderna kommer att se ut, trots att de ännu inte har byggts:

– Det kan vara svårt att tolka en ritning. Med VR kan man få en uppfattning om rymd och ljus och siktlinjer. Och i de fall då vi inte har visningslägenheter, så är VR ett hjälpmedel för oss, säger hon i videon.

Just tryggheten och möjligheten att uppleva det färdiga resultatet på ett realistiskt sätt betonas av Skanskas Magnus Lambertsson:

– Att köpa en ny bostad är ett av de största besluten som man gör i livet. Att man kan få se och nästan känna hur bostaden kommer att vara underlättar ju beslutet. Man kan verkligen uppleva sitt nya vardags­rum, nästan hur det är att stå på sin egen balkong. Vi tycker att det är en mycket bättre kundupplevelse.

Monika Pirslin, som driver c/o Properties utvecklar tankarna:

– Vi blir lätt hemmablinda och har kanske svårt att förstå att kunden inte kan visualisera på samma sätt som vi, som har sett allting. Genom VR och AR kan vi hjälpa kunderna att känna sig mer trygga i sina beslut, eftersom de får se vad de köper.

wec360°:s arbete med VR, AR och 3D-visualiseringar av byggprojekt har på kort tid gjort företaget till ett ledande företag inom branschen. wec360° har utvecklat innovativa lösningar och uppdrag för de flesta av Sveriges största byggföretag och samarbetar med viktiga teknikbolag som Samsung. Det är en utveckling som kommer att fortsätta, tror Caroline Hedlund vid HSB:

– I byggbranschen använder vi VR som standard idag. Jag tror att det kommer att utvecklas väldigt stort inom andra branscher där vi också kommer att kunna använda VR och AR på ett inspirerande sätt.

Videon finns här på Youtube.

• samsung
  • skanska