3D-visualisering ett lyft för kommunala bostadsbolag

Möjligheten att se och t o m virtuellt ”gå runt” i fastigheter som ännu inte är byggda har inneburit av en revolution för bostadsbolagen, något som inte minst de kommunala bolagen har tagit till sig och utnyttjar. Det svenska 3D-företaget wec360°, som ligger i den absoluta framkanten av den tekniska och kommersiella utvecklingen av tekniken, visar SABOs Kommunikationsdagar den allra senaste utvecklingen inom VR (virtuell verklighet) och AR (förstärkt verklighet).

De nya VR- och AR-lösningarna är wec360°:s bidrag till syftet med SABOs Kommunikationsdagar: Inspiration, interaktion och aktion. Virtuella, interaktiva rundvandringar med teknikens hjälp gör att man tidigt får en mycket realistisk uppfattning av hur en framtida bostad kommer att se ut, trots att det första spadtaget ännu inte är taget.

För bostadsbolagen innebär användingen av VR- och AR-tekniken att man kan visa sina kunder hur just deras tilltänkta lägenhet kommer att se ut i verkligheten, med möjlighet att både se och förändra inredning och materialval. Det ger dem i slutänden en större trygghet i valet av sitt framtida boende. Tekniken underlättar även för bostadsbolagen att mycket tidigt i byggprocessen få bra besluts­underlag.

I dag används wec360°:s lösningar av ett 70-tal allmännyttiga kommunala bostadsföretag, med mycket gott resultat. Ett av dem är Hyresbostäder i Norrköping:

– Nu kan kunderna sitta hemma och få en bra helhetsbild av de lägenheter som de är intresserade av. De kan göra virtuella rundvandringar och se i 3D allt från köksinredning och badrum till utsikten från balkongen och lägenhetens mått, trots att bara bottenplattan är gjuten. Det gör att de är mycket mer initierade och pålästa när vi träffar dem, säger Thomas Gustafsson som är uthyrningschef nyproduk­tion på Hyresbostäder.

– Att driva ett nytt projekt utan att visualisera för de kommande hyresgästerna är inte längre ett alternativ. Det är en hygienfaktor att kunna visa lägenheter på ett proffsigt och seriöst sätt, säger han.

På SABOs Kommunikationsdagar demonstrerar wec360° bland annat hur man med den senaste VR-tekniken virtuellt kan gå runt i rummen i en lägenhet som ännu inte är byggd. Med hjälp av handkontroller kan besökaren dels flytta på föremål i bostaden, dels även med enkla kommandon byta väggfärger, köksluckor, golvmaterial etc.

Med wec360°:s AR-lösning går det att studera ur alla olika perspektiv hur ett planerat hus, ett kvarter eller en hel stadsdel kommer att se ut när det är färdigbyggt, inklusive hur solen solen faller på huset och området under olika tidpunkter på dagen. Allt som behövs är en tvådimensionell ritning och en surfplatta eller smartphone för att kunna ”flyga” runt bland de kommande byggnaderna i området.

• Tidningar, tidskrifter

wec360° är en av Sveriges ledande utvecklare av 3D-visualiseringar av byggprojekt, bland annat med hjälp av VR (Virtuell verklighet) och AR (Förstärkt verklighet). Företagets tjänster och produkter används i första hand för att i tidigt skede inspirera och informera potentiella bostadsköpare om det framtida boendet och dess möjligheter. wec360°:s kunder är i första hand nationellt och internationellt verksamma byggföretag som Skanska, Peab, HSB och Riksbyggen, samt allmän­nyttiga bostadsbolag, regionala byggbolag och företag som arbetar med kommersiella lokaler, till exempel Friends Arena. wec360° har utvecklingskontor i Örebro samt marknads- och försäljningskontor i Solna, Göteborg och Malmö. Mer information finns på www.wec360.se

Mattias von Corswant

Presskontakt Marknadschef wec360° AB Marknad och kommunikation 0736174667