Pressmeddelande -

Nyskapande samarbete inom Virtual Reality för effektiv bostadsförsäljning och trygga köp

wec360° offentliggör nu samarbete med Virtual Reality-byrån byBrick. Tillsammans erbjuder man effektivare säljverktyg till bostadsbranschen.

Vid nyproduktion eller ombyggnad av bostäder är 3D-visualisering ett viktigt hjälpmedel. Visualisering hjälper bostadsföretag att få beslut av sina kunder, och kunder att känna trygghet vid vad som ofta är deras livs största affär.

wec360° är sedan starten 2008 en ledande aktör inom visualiseringslösningar, och leverantörer till bland andra Skanska,Peab,HSB,RiksbyggenochIkano Bostad. Bolaget offentliggör nu samarbetet med byBrick, som har lång erfarenhet av att utveckla VR-teknik för digitala säljstöd.

Användandet av Virtual Reality väntas växa snabbt under 2016, och ett av de områden som växer snabbast är fastighetssektorn. Samarbetet med byBrick, öppnar för stora möjligheter:

”Vi har länge letat efter en tung teknikpartner som kan komplettera vår visualiseringskompetenssäger Mattias von Corswant, VD för wec360° AB.

”Nu har vi inte bara ledande teknik och innehåll att erbjuda, utan också kapacitet för att jobba med Virtual Reality i stor skala.”

ByBricks plattform bygger på mobil VR-teknik från Oculus och Samsung, vilket ger användarna möjlighet att enkelt ta med sig hela VR-upplevelsen ut till sina kunder.

Upplevelsen styrs från säljarens läsplatta, och många VR-enheter kan trådlöst kopplas samman och på så vis göra det möjligt att ta med hela familjen på den virtuella bostadsvisningen.

Via läsplattan kan säljaren både styra vad som ska visas i VR-miljön och följa med i vad kunderna tittar på. Vid nyproduktion kan olika tillval aktiveras direkt i VR-världen, vilket redan har visat sig korta kundernas beslutstider. Allt från golv, skåpluckor och ytskikt till olika planlösningar eller utbyggnader kan hanteras och upplevas direkt.

Lösningen kan dessutom lagra referensbilder från bostadsvisningen och paketera dessa i PDF-format tillsammans med objektsbeskrivning och offert på valda tillval.

”Interaktiva 3D-lösningar har varit en viktig del av vårt erbjudande sedan byBrick startades 2004. Med branschkompetensen och produktionskunnandet hos wec360° kan vi nu leverera ett helt unikt erbjudande inom VR tillsammans”, säger Mathias Lewén, marknadschef hos byBrick.

wec360°s idé och ambition stärks på så sätt ytterligare och uppdraget gentemot byggbranschen blir tydligare, att förse bygg- och fastighetsbranschen med effektiva verktyg som gör att de kan sälja sina objekt tidigare, och med smidigare processer.

• lägenheter
  • boende
  • bostäder
  • arkitektur
  • 3d-visualisering
  • bybrick
  • ikano bostad
  • riksbyggen
  • hsb
  • peab
  • skanska
  • virtual reality

wec360° AB inspirerar människor till stora beslut. Med interaktiva 3D-rundvandringar och fotorealistiska stillbilder gör byrån det lätt för bygg- och fastighetsbranschens kunder att hitta sitt framtida boende. wec360° är leverantörer till bland andra PEABHSBIkano BostadSkanskaJMGe Real EstateStrabag, över sextio kommunala bostadsbolag samt Friends Arena och Tele2 Arena.

Mattias von Corswant

Presskontakt Marknadschef wec360° AB Marknad och kommunikation 0736174667