Anneli Rogeman, vd We effect

20 miljoner från Postkodlotteriet till We effect

Igår, den 21 februari, hölls den årliga utdelningen till Postkodlotteriets förmånstagare. I år tilldelades We Effect 20 miljoner kronor, pengar som kommer att användas för långsiktig och hållbar fattigdomsbekämpning.

– Det är väldigt glädjande! Jag vill rikta ett stort tack till Postkodlotteriet och alla lottköpare! Pengarna är oerhört viktiga för vårt arbete och hjälper till att säkra vårt arbete i kampen mot fattigdomen, säger Anneli Rogeman, vd We Effect.

Totalt uppgick Postkodlotteriets utdelning till den ideella sektorn till 1,1 miljard kronor i år.Det är sjätte året i rad som det delas över en miljard kronor ut till ideella organisationer, som ett resultat av lotteriöverskottet från Postkodlotteriet.

─ De ideella organisationerna är viktiga för Sverige. Vi är därför mycket stolta över att vi för sjätte året i rad levererar över en miljard kronor till ideella sektorn i Sverige. Enligt Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, FRII, står svenska lottköpare för cirka 20 procent av intäkterna till ideell sektor. Postkodlotteriets lottköpare svarar för hälften av detta, säger Anders Årbrandt, en av två managing directors på Postkodlotteriets operatörsbolag Novamedia Sverige AB.

Fotnot: Postkodlotteriets har 55 förmånstagare. Sedan starten år 2005 har lotterierna under Postkodlotteriets varumärke genererat över 9,4 miljarder kronor till ideella sektorn.

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 24 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.