We Effect rapport presenteras 4/7 10.00 i Almedalen

Hur ser bilden av Afrika ut i svenska tidningar? Välkommen till seminarium och rapportsläpp

Vilken bild ger svenska tidningar av Afrika, vilka hörs och syns mest – och vilka namnges? Välkommen till samtal och rapportsläpp i Almedalen om mediebilden av svenskt bistånd i Afrika.

Seminariet inleds med en presentation av resultaten från den fjärde upplagan We Effects och Retrievers rapport ”#allaharettnamn – bilden av svenskt bistånd i Afrika”. Närmare tusen tidningsartiklar om svenska biståndsinsatser under 2015 har analyserats, med särskilt fokus på bilder.

Resultaten diskuteras av fotografen Pieter Ten Hopen, Blank Spot Projects chefredaktör Martin Schibbye och We Effects kommunikationschef Ola Richardsson. Moderator är tidningen Omvärldens chefredaktör Ylva Bergman.

Frågeställningarna kommer bland annat handlar om vilka bildmässiga regler svenska tidningsjournalister förhåller sig till och om vi kan hitta en gemensam standard som gynnar den avbildade, journalisten och läsaren.

Tid och plats: 4 juli kl 10:00 - 10:45 på Sverige i Världen-torget, Donnersgatan 6

Moderator: Ylva Bergman, Omvärldens chefredaktör

Panel: Pieter Ten Hopen, fotograf
Martin Schibbye, chefredaktör Blank Spot Project
Ola Richardsson, kommunikationschef We Effect

Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever, inleder seminariet med att presentera rapporten.

Mer information om seminariet finns här: http://www.almedalsveckan.info/35857

Marcus Lundstedt, pressansvarig, We Effect
Telefon 070-107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.