I veckan är MR-försvararen Omar Jeronimo på besök i Stockholm

Inbjudan: Vilket ansvar har företagen för urfolkens rätt till mat och mark?

Under mordhot kämpar Omar Jeronimo för en framtid där rätten till mat och mark är en självklarhet. Omar är en betydelsefull och karismatisk ledare för organisationen Nuevo Día som kämpar för urfolkens rätt till mark i Guatemala. Vilket ansvar har företag för urfolks rätt till mat och mark? Den 2 december är du välkommen att höra Omars berättelse på ett lunchseminarium.

När: 2 december 12.00-13.00 (lunch serveras från 11.30)
Var: We Effect på Franzéngatan 6, Stockholm. T-bana Stadshagen
Anmälan: info@weeffect.se, helst senast den 1 december. Antalet platser är begränsat.
Språk: Omar talar spanska och kommer att tolkas till svenska.

Våld, korruption och extrema klyftor mellan stad och landsbygd präglar Guatemala idag. Landet räknas idag som ett medelinkomstland men inkomsterna är gravt snedfördelande. Åtta av tio barn på landsbygden är kronisk undernärda. I landet pågår våldsamma markkonflikter mellan lokalbefolkningen och företag som bedriver gruvdrift, vattenkraftsutbyggnad eller andra megaprojekt. Guatemala är också ett av världens mest våldsamma länder. Antalet mord och mordförsök mot människorättsförsvarare ökar. Bara under de senaste två veckorna har sex människorättsförsvarare mördats.

Här arbetar We Effects samarbetsorganisation Nuevo Día för den mänskliga rättigheten till mat och urfolkens rätt till mark. Omar Jeronimo kommer till Sverige för att tala om situationen för mänskliga rättighetsförsvarare i Guatemala, om naturresursutvinning och företagens ansvar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
070 107 43 17, marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.