Kavli och Coop hjälper fattiga ut ur fattigdomen

Under två veckor låter Coop och livsmedelskoncernen Kavli fem kronor per såld ask mjukost på Coop gå till Kooperation Utan Gränser. Pengarna ska stödja organisationens biståndsverksamhet, som bygger på principen om hjälp till självhjälp.

- Vi är ett företag med stort samhällsengagemang och det långsiktiga arbete som Kooperation Utan Gränser bedriver för att hjälpa fattiga människor att själva arbeta sig ur fattigdomen stämmer väl med våra värderingar, säger Philip Junghahn, Marknadschef på Kavli Sverige

- Vårt ägarskap med Kavli Fonden bygger på att ca 40procent av vårt överskott i koncernen ska delas ut till projekt inom områdena välgörenhet, forskning och kultur.

Satsningen görs under Coops medlemsveckor, vecka 39 - 40. Under de veckorna säljs mjukost till kampanjpris för innehavare av CoopMedMera-kort.

- Det är ett samarbete där det bara finns vinnare. Vi och våra kunder stödjer redan Kooperation Utan Gränsers arbete mot fattigdom med avsevärda summor och detta ger oss en möjlighet att bidra ännu mer, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.

Samarbetet mellan Kooperation Utan Gränser och Kavli är inne på sitt fjärde år, och bidraget från Kavli har tidigare år legat på drygt 300 000 kr.

Läs mer på www.utangranser.se

För ytterligare information kontakta: Katarina Andersson 0733-649 111