Lokalbefolkningen mest en kuliss när medier skriver om bistånd

Offerbilder. Vita biståndsarbetare. En och annan politiker. Det sammanfattar i stor utsträckning svenska mediers rapportering om bistånd. Om biståndets resultat skrivs mycket lite, enligt en rapport som Retriever har tagit fram för biståndsorganisationen We Effect.

Mediebevakningen kring svält-och flyktingkatastrofer minskar från tidigare år men fortfarande är bilder på offer de näst mest publicerade under 2013. De används i många fall som genrebilder för att visualisera biståndet. Till störst del är det de vita biståndsarbetarna och representanter från biståndsorganisationer som får vara i centrum för publiciteten. Merparten av bilderna är tagna i Sverige och i de fall bilderna är tagna i det afrikanska landet används lokalbefolkningen som en kontrast eller kuliss till biståndsarbetaren som står i fokus.
– Rapporteringen snedvrider bilden av biståndet. De människor som biståndet når får mest vara en slags rekvisita i rapporteringen, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på We Effect.

Artiklarna om bistånd i svenska tidningar handlar till största delen om biståndspolitik eller lägesrapporteringar. Under fem procent av alla artiklar handlar om vilka effekter det svenska biståndet har för mottagarlandet och lokalbefolkningen. Denna andel har varit konstant de senaste tre åren.
– Det händer oerhört mycket positivt i Afrika. Mängder av människor tar klivet ut ur fattigdom. Men det kommer knappt fram i den bild som ges och det påverkar såklart svenskarnas bild av biståndet, säger Ola Richardsson.

Dessutom minskar engagemanget i mediedebatten. Under 2013 publiceras fler artiklar om bistånd jämfört med tidigare år men det är färre aktörer som kommenterar och uttalar sig i de biståndsrelaterade artiklarna. Det är framförallt biståndsministrarna Gunilla Carlssons och Hillevi Engströms uttalanden i media som minskar kraftigt. Även ledarskribenter och krönikörers intresse för biståndsfrågor halveras under året jämfört med 2011 och 2012.
– Vi vet att resurserna är knappa hos dagspressen idag, men det är viktigt att redaktionerna får upp ögonen för hur onyanserad bilden av biståndet är, säger Ola Richardsson.

Underlaget till analysen baserar sig på samtliga artiklar från tryckt press i Sverige under 2013 som handlar om Sveriges bistånd till länder i Afrika söder om Sahara. Basen är cirka 1 500 artiklar. Etermedia har av tekniska skäl inte kunnat analyseras.

Rapporten kan laddas ner genom att klicka på länken nedan.

Kontakt:
Ola Richardsson, kommunikationschef We Effect: 08 120 371 10

Ioanna Lokebratt, medieanalytiker Retriever: 076 000 10 30

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.